
Zuzanna Schnepf

Losy pracowników niemieckiej gadzinówki 
„Nowy Kurier Warszawski” w świetle powojennych 

procesów z dekretu sierpniowego

I
„Idąc na rękę władzy państwa niemieckiego, wziął udział w redagowaniu niemiec-

kiego dziennika w języku polskim pod nazwą Nowy Kurier Warszawski, [...] powoła-
nego przez nią w realizowaniu planowej eksterminacji Narodu Polskiego jako środek
zmierzający do osłabienia Jego postawy moralnej i ducha oporu wobec okupanta, [...]
przez co działał na szkodę Narodu i Państwa Polskiego” 1. Tak brzmiał akt oskarżenia
odczytany w listopadzie 1948 i w lutym 1949 roku piętnastu dziennikarzom tzw. gadzi-
nówki2, wydawanej przez władze niemieckie w Generalnym Gubernatorstwie przez ca-
ły okres okupacji. Podstawą do sądzenia pracowników „Nowego Kuriera Warszawskie-
go” (NKW) był artykuł 2., przyjętego 31 sierpnia 1944 roku przez Polski Komitet Wy-
zwolenia Narodowego dekretu „o wymiarze kary dla faszystowsko hitlerowskich
zbrodniarzy [...] oraz dla zdrajców Narodu Polskiego”3. Wyroki, które zapadły w pro-
cesach dziennikarzy, były zaskakująco niskie w porównaniu do kar, jakie wymierzono
innym oskarżonym o kolaborację z Niemcami. Podczas gdy tysiące żołnierzy Armii

132

1 Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej (dalej: AIPN), Sąd Okręgowy w Warszawie (dalej:
SOW), 158, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego 2. Alfreda Szklarskiego 3.
Władysława Leśniewskiego i innych oskarżonych z artykułu 2. Dekretu z 31 VIII 1944, t. I, k. 5–56.

2 Prasa gadzinowa – „prasa, pismo sprzedajne, służące złej sprawie (np. gazeta wydawana w ję-
zyku polskim w czasie okupacji, opłacana przez władze niemieckie)”, za: M. Szymczak (red.), PWN.
Słownik języka polskiego, Warszawa 1978, t. I, s. 624; określenie „gadzinowa” wywodzi się od tytu-
łu gazety „Godzina Polski” (przezywanej przez Polaków „Gadziną Polski”), która ukazywała się
w czasie pierwszej wojny światowej w Łodzi i Warszawie i była finansowana przez władze niemiec-
kie. Według innych źródeł nazwa „prasa gadzinowa” powstała w Prusach i była używana przez
Bismarcka wobec prasy wspieranej przez wrogi Prusom dwór w Hanowerze, za: L. Dobroszycki,
Reptile journalizm: the official Polish-lauguage press under the Nazis, 1939–1945, Yale University
1994, s. 2–3.

3 Dziennik Ustaw z dn. 13 IX 1944, nr 4, poz. 16: „Art. 2. Kto, idąc na rękę władzy państwa nie-
mieckiego lub z nim sprzymierzonego, działał w inny sposób lub w innych okolicznościach niż prze-
widziane w art. 1 na szkodę Państwa Polskiego, polskiej osoby prawnej, osób spośród ludności cywil-
nej lub osób wojskowych albo jeńców wojennych, podlega karze więzienia na czas nie krótszy od lat 3
lub dożywotnio albo karze śmierci”.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 133

Krajowej4 z tego samego tzw. dekretu sierpniowego skazano na karę śmierci lub doży-
wotnie więzienie, najsurowiej osądzony, piszący przez całą wojnę dla niemieckiej ga-
zety, Józef Antoni Sierzputowski został skazany na 10 lat pozbawienia wolności5,
a dwóch jego redakcyjnych kolegów uniewinniono. Fakt współpracy sądzonych dzien-
nikarzy z okupantem był bezsporny. Jak owa jawna kolaboracja została ocenio-
na przez powojenny wymiar sprawiedliwości? Które z działań zostały uznane za kola-
borację? Jakie były jej granice wyznaczone przez sąd?

W uzasadnieniu wyroku sądu z 11 stycznia 1949 roku wyraźnie określono zakres
czynności interpretowanych jako „branie udziału w redagowaniu czasopism niemiec-
kich w języku polskim”. Do owych czynności należało: zamieszczanie w prasie artyku-
łów, felietonów, recenzji, wiadomości reporterskich itp. w postaci zredagowanej goto-
wej do druku, zamieszczanie w prasie rysunków własnej twórczości oraz praca redak-
tora technicznego6. W uzasadnieniu odrzucenia kasacji wyroku z 11 kwietnia 1949 ro-
ku Sąd Najwyższy stwierdził, że „zbrodni z art. 2. dekretu z dnia 31 sierpnia 1944 roku
dopuszcza się nie tylko ten, kto redagował artykuły polityczne dla prasy niemieckiej, ale
każdy, kto oddawał swoje usługi, zdolności i talent”7. Rozszerzono tym samym katalog
działań, rozumianych w myśl wspomnianego art. 2. z 31 sierpnia 1944 roku8 jako praca
w interesie okupanta i na szkodę Polaków. Wydaje się, że przytoczone ustalenia sądu
stanowią definicję kolaboracji, choć słowo to nie jest w nich wymienione9. W orzecze-
niach sądowych określono katalog czynności oraz wzięto pod uwagę aspekt szkodliwo-
ści działań kolaboranta, pominięto natomiast kwestię motywów podjęcia współpracy. 

Warto przedstawić kilkupoziomową, uwzględniającą motywację definicję pojęcia
kolaboracji, którą proponuje Tomasz Szarota, powołując się na książkę Vernera Ring-
sa Życie z wrogiem10:

4 A. K. Kunert, Kalendarium, w: K. Komorowski (red.), Armia Krajowa. Szkice z dziejów Sił Zbroj-
nych Polskiego Państwa Podziemnego, Warszawa 2001, s. 449; idem, Kalendarium Zbrodni. Polska
Podziemna przed sądami Polski Ludowej 1944–1956. Wybrane sylwetki straconych i zmarłych w wię-
zieniach, w: K. Komorowski (red.), Armia Krajowa. Dramatyczny epilog, Warszawa 1994, s. 197.

5 Najwyższy wyrok spośród 15 sądzonych pracowników NKW dostał Eugeniusz Riedel (15 lat wię-
zienia), była to jednak kara łączna za redagowanie NKW, udział w rabunku żydowskiego mienia i pod-
pisanie volkslisty (AIPN, SOW, 167, Akta w sprawie karnej 1. Kazimierza Garszyńskiego 2. Leonarda
Muszyńskiego 3. Adama Królaka 4. Eugeniusza Riedla oskarżonych z artykułu 2. Dekretu z 31 VIII
1944, k. 199. 

6 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego 2. Alfreda Szklarskie-
go 3. Władysława Leśniewskiego i innych oskarżonych z artykułu 2. Dekretu z 31 VIII 1944, t. II, k. 135–136.

7 Ibidem, t. II, k. 135; ibidem, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 240–246.
8 Zob. przyp. nr 3.
9 Być może w orzeczeniach sądowych nie używano określenia „kolaboracja”, ponieważ w zasadzie

nie używano go w czasie okupacji. Osoby współpracujące z władzami okupacyjnymi nazywano „za-
przańcami”, „zdrajcami”, „kanaliami”. Słowem „kolaboracja”, w znaczeniu współpracy z nieprzyjacie-
lem, okupantem, posłużono się po raz pierwszy w październiku 1940 roku na spotkaniu marszałka
Pétaina z Hitlerem we Francji (z wypowiedzi Tomasza Szaroty na seminarium pt. „Kolaboranci”, któ-
re odbyło się 22 X 2004 roku w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk).

10 Z wypowiedzi Tomasza Szaroty na seminarium pt. „Kolaboranci”, które odbyło się 22 X 2004 ro-
ku w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk.



Studia

• kolaboracja neutralna, tzw. przystosowuję się, odnosi się do osób, które podej-
mują pracę w strukturach kontrolowanych przez okupanta, aby przeżyć, nie ze wzglę-
dów ideologicznych,

• kolaboracja odnosząca się do osób, które traktują zwycięstwo III Rzeszy jako
swoje własne,

• kolaboracja z zastrzeżeniami – kolaborant aprobuje tylko niektóre zasady hitlery-
zmu; jest to casus polskich organizacji nacjonalistycznych, które realizowały za pomocą
okupanta swoje cele i hasła (szczególnie antysemickie),

• kolaboracja mimo wrogości do narodowego socjalizmu – przechytrzenie okupan-
ta, przemycenie w pozornie służalczej działalności swoich idei.

W świetle orzeczeń sądu należałoby uznać, że w wypadku dziennikarzy „NKW”
występowały miejsce dwa spośród wyżej wymienionych typów kolaboracji. Wymiar
sprawiedliwości wziął pod uwagę takie motywy kolaboracji, jak względy finansowe czy
bezpieczeństwo osobiste (kolaboracja neutralna). Niektórym sądzonym, deklarującym
działalność konspiracyjną w podziemiu, zarzucano przynależność do organizacji na-
cjonalistycznych o „niejasnych celach”, będących kontynuacją Obozu Narodowo-Ra-
dykalnego11 (kolaboracja z zastrzeżeniami). Nie sposób nie dostrzec wymiaru politycz-
nego owych oskarżeń, mających na celu, jak się wydaje, dyskredytację Polskiego Pań-
stwa Podziemnego, co miało pomóc komunistycznym władzom w eliminacji przeciw-
ników politycznych. 

Definicja pojęcia kolaboracji zmieniała się w czasie w dużej mierze w zależności
od sytuacji politycznej. W pierwszych latach po wojnie byli dziennikarze „NKW” nie
spotykali się z powszechnym potępieniem, stało się tak dopiero podczas późniejszego
procesu. Zostali przyjęci do Związku Uczestników Walki Zbrojnej o Niepodległość
i Demokrację, Związku Zawodowego Dziennikarzy RP12, prokuratury Sądu Okręgowe-
go w Poznaniu (Wydział Specjalny) oraz Polskiej Partii Robotniczej13, pomimo że wła-
dze tych organizacji i instytucji najczęściej były świadome ich pracy w gadzinówce14.

134

11 AIPN, SOW, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 149.
12 Z dostępnych materiałów wynika, że Związek Zawodowy Dziennikarzy RP wszczął postępowa-

nie jedynie wobec Tomasza Pągowskiego. Wyrok Naczelnego Sądu Dziennikarskiego z 12 XI 1947 ro-
ku zawieszał Pągowskiego w prawach członka Związku Zawodowego Dziennikarzy RP na 3 lata
(AIPN, SOW, 156, Akta sprawy red. Tomasza Pągowskiego, k. 5).

13 AIPN, SOW, 155, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa-Antonie-
go Sierzputowskiego i innych podejrzanych z artykułu 2., Dekretu z 31 VIII 1944, t. IV, k. 14, 119, 130,
177; AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 30, 153, 167; AIPN, SOW, 164, Ak-
ta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Kazimierza Garszyńskiego..., t. I, k. 59;
AIPN, SOW, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 153.

14 Przyczyną opieszałości tych instytucji mogła być biurokracja. Z pisma Karola Turkiewicza, dy-
rektora programów Polskiego Radia w Łodzi, wynika, że sprawę Sierzputowskiego skierowano przez
łódzki oddział Związku Dziennikarzy RP do Naczelnego Sądu Dziennikarskiego w Warszawie, stam-
tąd do Sądu Dziennikarskiego w Łodzi, a stamtąd znów do Komisji Weryfikacyjnej oddziału związku,
która przekazała ją Głównej Komisji Weryfikacyjnej w Warszawie, gdzie „sprawa utknęła” (AIPN,
SOW, 155, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa-Antoniego Sierzputow-
skiego..., t. IV, k. 130).



Z. Schnepf, Losy pracowników... 135

Eugeniusz Riedel, po zrehabilitowaniu go jako volksdeutscha15 i złożeniu „deklaracji
wierności Narodowi i Demokratycznemu Państwu Polskiemu”, znalazł zatrudnienie
w Milicji Obywatelskiej, a następnie w Służbie Bezpieczeństwa w Sopocie. Rozpoczęte
w 1945 roku dochodzenie przeciwko Tadeuszowi Trepanowskiemu umorzono wobec
„braku podstaw do oskarżenia”16 (później, w 1949 roku, Trepanowski został skazany
na 5 lat więzienia). Za główny argument przemawiający na korzyść Trepanowskiego
uznano fakt, iż pisał wyłącznie teksty informacyjne, pozbawione komentarza. Stanowi
to zaprzeczenie definicji kolaboracji sformułowanej w procesie z 1949 roku. 

II

Głównym źródłem, wykorzystanym w artykule, są materiały śledcze i sądowe
z procesów przeciw byłym pracownikom „NKW”, przechowywane obecnie w Archiwum
Instytutu Pamięci Narodowej17. Dziennikarzy sądzono w dwóch procesach. Pierwsza
rozprawa odbyła się na początku stycznia 1949 roku (wyrok ogłoszono 11 i 12 stycz-
nia 1949)18. Oskarżeni Józef Antoni Sierzputowski, Alfred Szklarski, Władysław Leś-
niewski, Tadeusz Trepanowski, Czesław Pudłowski, Mieczysław Antoni Kwiatkowski,
Jan Wolski, Kazimierz Augustowski, Ludwik Ziemkiewicz, Kazimierz Mann, Tomasz
Pągowski od lipca (niektórzy od września lub października) 1948 roku pozostawali
w areszcie w warszawskim więzieniu przy ul. Anielewicza 2419. Doniesienia do proku-
ratury złożono już w połowie 1945 roku i od razu przeprowadzono przesłuchania20.
Czterech innych pracowników „NKW”: Eugeniusza Riedla, Kazimierza Garszyńskiego,
Leonarda Muszyńskiego i Adama Królaka, sądzono w drugim procesie w kwietniu 1949
roku. Pierwsze przesłuchanie Riedla odbyło się w lutym 1946 roku21. Różnica między
procesem ze stycznia a tym z kwietnia 1949 roku dotyczyła zarzutów, jakie postawio-
no. Riedel, jako jedyny z piętnastu sądzonych, został oskarżony nie tylko z arty-
kułu 2. dekretu z 31 sierpnia 1944 roku, ale dodatkowo z artykułu 3. tego dekretu22

15 Na podstawie par. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Administracji Publicznej z 25 V 1945 (AIPN,
SOW, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego, k. 166).

16 AIPN, SOW, sygn. 152, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa-An-
toniego Sierzputowskiego i innych, t. I, k. 56 

17AIPN, SOW, sygn. 152–160, Akta Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa Sierzputow-
skiego i innych; ibidem, sygn. 164–167, Akta w sprawie karnej Kazimierza Garszyńskiego 2. Leonarda
Muszyńskiego 3. Adama Królaka 4. Egeniusza Riedla.

18 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego..., k. 1–45.
19 Ibidem, 155, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Sierzputowskiego...,

k. 186–196.
20 Ibidem, 152, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Sierzputowskiego...,

k. 1–56.
21 Ibidem, 164, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Kazimierza Garszyń-

skiego..., t. I, k. 89.
22 Dziennik Ustaw z dn. 13 IX 1944, nr 4, poz. 16: „Art. 3. Kto, wyzyskując warunki wytworzone przez

wojnę, wymuszał świadczenia pod groźbą wywołania prześladowań przez władze państwa niemieckiego
lub z nim sprzymierzonego albo w inny sposób działał na szkodę osób poszukiwanych lub prześladowa-
nych przez tę władzę, podlega karze więzienia na czas nie krótszy od lat 3 lub więzienia dożywotniego”.



Studia

– za rabunek mienia żydowskiego, oraz z artykułu 1. dekretu „o odpowiedzialności kar-
nej za odstępstwo od narodowości w czasie wojny 1939–1945” z 28 czerwca 1946 ro-
ku23 – za podpisanie volkslisty. 

W Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej znajdują się protokoły z pierwszych
przesłuchań podejrzanych i świadków, protokoły z rozpraw sądowych oraz dokumen-
tacja z okresu odbywania kary, m.in. liczne pisma z prośbą o ułaskawienie, złagodze-
nie lub zawieszenie kary, skierowane przez uwięzionych, ich rodziny bądź współpra-
cowników do „Obywatela Bolesława Bieruta Prezydenta RP”, ministra obrony narodo-
wej marszałka Konstantego Rokossowskiego czy Rady Państwa PRL. Sąd Okręgowy
w Warszawie (SOW) pozostawiał te podania „bez dalszego biegu” lub, znacznie rza-
dziej, udzielał im poparcia u prokuratora generalnego. Do pism SOW dołączone są opi-
nie naczelników zakładów karnych o poszczególnych więźniach oraz opinie komen-
dantów MO o rodzinach skazanych. Wśród tych dokumentów są też zaświadczenia
o zwolnieniu z więzienia lub o śmierci podczas odbywania kary (Ludwik Ziemkiewicz)
oraz wnioski o wszczęcie postępowania rehabilitacyjnego, a następnie o zatarcie śla-
dów skazania i przywrócenie praw dziennikarskich.

Opisana wyżej dokumentacja to bogaty zasób materiałów pochodzących z różnych
okresów i środowisk, np. przetłumaczone na polski protokoły z posiedzeń rządu Gene-
ralnego Gubernatorstwa, przedruki artykułów z polskiej prasy podziemnej, artykuły
z gadzinówek. Materiały procesowe, dowody zgromadzone przez prokuratora i zezna-
nia świadków pozwalają spojrzeć na dane zagadnienie z różnych punktów widzenia,
nie mogą być jednak traktowane jako w pełni wiarygodne źródło historyczne. Sama sy-
tuacja składania zeznań przed sądem, często na wniosek jednej ze stron, rodzi wątpli-
wości, czy zeznania te są obiektywne. W tym wypadku dochodzi też kontekst politycz-
ny. Sąd nad kolaborantami był odpowiedzią na oczekiwania polskiego społeczeństwa,
w tle zaś trwała walka o władzę i likwidacja podziemia niepodległościowego24. Nie bez
znaczenia jest fakt, że procesy dziennikarzy „szmatławca” szeroko relacjonowała ów-
czesna prasa25. Rozprawy miały charakter publicznego „przedstawienia”. 

W ów kontekst polityczny wpisywały się także działania prokuratury. Jako przed-
stawiciele kadry dowódczej Armii Krajowej zeznania w procesie złożyli płk Jan Rze-
pecki26 i płk Jan Mazurkiewicz27, aresztowani przez Urząd Bezpieczeństwa w 1945 ro-
ku. Obaj oficerowie, w porozumieniu z władzami, podjęli akcję ujawniania działaczy

136

23 Dziennik Ustaw z dn. 11 IX 1946, nr 41, poz. 237.
24 W. Roszkowski, Historia Polski 1914–1998, Warszawa 1999, s. 178, 179, 182, 184.
25 „Trybuna Ludu”: 4 I 1949, nr 3, s. 2, 3; 5 I 1949, nr 4, s. 6; 6 I 1949, nr 5, s. 6; 8 I 1949, nr 7, s. 6;

9 I 1949, nr 8, s. 6; 11 I 1949, nr 10, s. 2; 5 IV 1949, nr 94, s. 4; 6 IV 1949, nr 95, s. 4; 7 IV 1949, nr 96,
s. 4; 12 IV 1949, nr 101, s. 2. „Rzeczpospolita i Dziennik Gospodarczy”: 5 I 1949, nr 4, s. 6; 6 I 1949,
nr 5, s. 7; 7 I 1949, nr 6, s. 1; 9 I 1949, nr 8, s. 7; 10 I 1949, nr 9, s. 1; 11 I 1949, nr 10, s. 9; 12 I 1949,
nr 11, s. 7; 5 IV 1949, nr 94, s. 5; 6 IV 1949, nr 95, s. 3; 7 IV 1949, nr 96, s. 5; 9 IV 1949, nr 98, s. 5.

26 Płk Jan Rzepecki – podczas okupacji szef sztabu dowództwa wojewódzkiego Służby Zwycięstwu
Polski w Warszawie – Komendy Okręgu Warszawa–miasto Związku Walki Zbrojnej, zob. A. K. Kunert,
Słownik kadry dowódczej Armii Krajowej, w: Armia Krajowa. Szkice z dziejów Sił Zbrojnych…, s. 386.

27 Podczas okupacji komendant główny Tajnej Organizacji Wojskowej, po jej scaleniu z AK zastęp-
ca komendanta Kedywu KG AK, zob. ibidem, s. 392.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 137

podziemia28. Na początku 1947 roku odbył się proces Jana Rzepeckiego, który na roz-
prawie sądowej swoją działalność konspiracyjną uznał za błąd i potępił kierownictwo
Komendy Głównej AK29. W kwietniu 1947 roku został ułaskawiony przez Bolesława
Bieruta (płk Rzepecki i płk Mazurkiewicz zostali ponownie uwięzieni w latach 1949
i 1954–56)30. Oprócz nich na świadków wezwano innych działaczy AK zasłużonych
dla polskiego ruchu oporu: Stanisława Lorentza31 i Stanisława Płoskiego32, którzy wy-
szli z podziemia. Ich zeznania są cenne ze względu na autorytet, jakim się cieszyli. In-
teresujące wydają się także oświadczenia dziennikarzy – Witolda Giełżyńskiego33, An-
toniego Bidy, Władysława Dunin-Wąsowicza34 – którzy podczas wojny podejmowali
różne formy oporu wobec okupanta. Ich zeznania w zestawieniu z zeznaniami oskar-
żonych pokazują różne drogi, jakimi poszli dziennikarze w czasie wojny.

III

We wrześniu 1939 roku, nawet gdy podczas bombardowania Warszawy zniszcze-
niu uległy budynki redakcji gazet i Polskiej Agencji Telegraficznej, dziennikarze i wy-
dawcy mieli nadzieję, że pod okupacją niemiecką przynajmniej niektóre z tytułów bę-
dą się dalej ukazywać35. Jednak już 10 października 1939 roku władze okupacyjne

28 Zatrzymany jako pierwszy płk Mazurkiewicz został przekonany przez władze, by rozpocząć ak-
cję ujawniania byłych żołnierzy AK. Stanął na czele Centralnej Komisji Likwidacyjnej byłej AK. Wyj-
ście z podziemia, zapoczątkowane przez Mazurkiewicza, zostało potępione przez płk Rzepeckiego,
który tworzył w tym czasie konspiracyjną organizację Wolność i Niezawisłość (WiN), będącą konty-
nuacją struktur Polskiego Państwa Podziemnego. Jednak gdy dwa miesiące później Urząd Bezpieczeń-
stwa aresztował Rzepeckiego, przystąpił on do ujawniania WiN, pod warunkiem, że nikt z ludzi przez
niego ujawnionych nie zostanie uwięziony, zob. T. Honkisz, Zrzeszenie „Wolność i Niezawisłość”, 
w: Armia Krajowa. Dramatyczny epilog…, s. 97, 102, 103; A. Chmielarz, Ujawnienie Armii Krajowej, 
w: ibidem, s. 120–129; A. K. Kunert, Słownik kadry dowódczej Armii Krajowej, s. 392.

29 T. Honkisz, op. cit., s. 104.
30 A. K. Kunert, Słownik kadry dowódczej Armii Krajowej, w: Armia Krajowa. Szkice z dziejów Sił

Zbrojnych…, s. 386, 392; G. Mazur, BIP SZP–ZWZ–AK 1939–1945, Warszawa 1987, s. 383.
31 Stanisław Lorentz – podczas okupacji szef Kierownictwa Walki Cywilnej w dziedzinie kultury

i sztuki, z wykształcenia historyk sztuki i muzeolog, w latach 1935–1982 dyrektor Muzeum Narodo-
wego w Warszawie (od 1990 roku dyrektor honorowy), od 1947 roku profesor Uniwersytetu Warszaw-
skiego, zob. Nowa encyklopedia powszechna PWN, Warszawa 1996, t. 3, s. 794.

32 Stanisław Płoski – podczas okupacji m.in. szef Wojskowego Biura Historycznego Biura Informa-
cji i Propagandy Armii Krajowej, od 1941 roku członek organizacji Polskich Socjalistów, potem Robot-
niczej Partii Polskich Socjalistów, po wojnie dyrektor Instytutu Pamięci Narodowej, członek prezy-
dium Głównej Komisji Badania Zbrodni Niemieckich (później: Hitlerowskich), kierownik Zakładu Hi-
storii II Wojny Światowej w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk, od 1959 roku profesor nadzwy-
czajny, wiceprzewodniczący Rady Naczelnej Związku Bojowników o Wolność i Demokrację, zob.
G. Mazur, Biuro Informacji i Propagandy SZP–ZWZ–AK 1939–1945, Warszawa, 1987, s. 394.

33 Ibidem, s. 30.
34 C. Brzóska, Dziennikarze poznańscy w Warszawie 1939–1941, w: E. Rudziński (red.), Wspo-

mnienia dziennikarzy o wrześniu 1939 roku, Warszawa 1965, s. 17.
35 L. Dobroszycki, Reptile journalizm: the official Polish-lauguage press under the Nazis, 1939–1945,

Yale University 1994, s. 30.



Studia

poinformowały Stanisława Kauzika, dyrektora Polskiego Stowarzyszenia Wydawców
Gazet i Czasopism, o zakazie ukazywania się w Warszawie wszystkich polskich gazet36. 

Dzień później, 11 października, na warszawskich ulicach pojawił się pierwszy nu-
mer „Nowego Kuriera Warszawskiego”, jednego z ośmiu dzienników wydawanych
przez okupanta w Generalnym Gubernatorstwie (jedyny legalny ukazujący się w War-
szawie). Jego tytuł nawiązywał do „Kuriera Warszawskiego” – gazety ukazującej się
od 1821 roku, jednej z najstarszych w Warszawie37. 

Do 23 listopada 1939 roku redakcja gazety mieściła się w Łodzi. Potem w stopce
można było przeczytać: „Wydawnictwo Dom Prasy, Marszałkowska 3. Druk Dom Pra-
sy, Warszawa, Marszałkowska 3”38. Wydawca NKW – koncern prasowy Zeitungsverlag
Krakau-Warschau. G.m.b.H. – przejął majątek zlikwidowanych polskich wydawnictw
prasowych, m.in. „Ilustrowanego Kuriera Polskiego”, „Domu Prasy” w Warszawie,
„Gońca Częstochowskiego” i „Kuriera Warszawskiego”. Kierownikiem nowo powstałe-
go koncernu został Hans Strożyk39.

W stopce redakcyjnej „NKW” figuruje nazwisko Franciszka Sowińskiego jako redak-
tora odpowiedzialnego. Była to prawdopodobnie postać fikcyjna40. Po 20 grudnia 1939
roku nazwisko to zniknęło i do końca okupacji nie podano, jak nazywał się redaktor
NKW. Co znamienne, większość artykułów w dzienniku nie była podpisywana przez
autorów. Teksty oznaczano inicjałami, pojedynczymi literami lub pseudonimami41.

NKW wychodził przez całą wojnę (do stycznia 1945 roku) sześć razy w tygodniu
(połączone wydanie sobotnio-niedzielne). Poza Warszawą docierał też do innych więk-
szych miast Generalnego Gubernatorstwa. Liczba stron wahała się od 6 do 20, często
więcej miejsca zajmował dział ogłoszeń niż artykuły.

138

36 Sytuację ugruntowało rozporządzenie z 26 X 1939 roku, według którego do wydania jakiegokol-
wiek utworu potrzebna była zgoda Wydziału Oświaty Ludowej i Propagandy Urzędu Generalnego Gu-
bernatora: „wydawanie i rozpowszechnianie utworów drukarskich wszelkiego rodzaju, ukazujących
się periodycznie lub nieperiodycznie, wymaga zezwolenia”, za: J. Jarowiecki, Prasa w Polsce w latach
1939–1945, w: J. Łojek (red.), Historia prasy polskiej, t. IV, Warszawa 1980, s. 16.

37 Mylący tytuł gadzinówki przywołuje w pamiętniku jeden z przedwojennych dziennikarzy:
„11 X 1939: Wczoraj i dzisiaj [...] nie zetknąłem się z dziennikami [...] kiedy więc około 5. chłopiec za-
czął wołać »Kurier Warszawski«, wybiegłem z domu i ja, stary wróbel [...] dałem się nabrać na plewy.
[...] Dopiero w domu zauważyłem [...] taki jakiś większy, inny tytuł, nie ten, którego redakcja bodaj
od stu lat pilnuje i na którym uczyłem się czytać. A no u góry maleńkimi literami jest »Nowy«”, A. Zie-
mięcki, Strzępy pamiętnika dziennikarskiego, w: Wspomnienia dziennikarzy o wrześniu..., s. 220, 221.

38 T. Szarota, Okupowanej Warszawy dzień powszedni, Warszawa 1988, s. 152.
39 J. Jarowiecki, op. cit., s. 21; tak opisuje Strożyka Witold Giełżyński: „Był to Ślązak z Chorzowa,

noszący dawniej nazwisko Stróżek; człowiek mało okrzesany, jako zniemczony Polak mówiący słabo
po polsku, ale doskonale rozumiejący nasz język”, W. Giełżyński, Wyjazd rekonesansowy do Krako-
wa, w: Wspomnienia dziennikarzy o wrześniu..., s. 45, 46.

40 To samo nazwisko było podane w stopce „Gońca Częstochowskiego”, innego dziennika okupan-
ta, którego Sowiński miał być redaktorem odpowiedzialnym i wydawcą, za: L. Dobroszycki, op. cit., s. 20.

41 Pseudonimy sądzonych dziennikarzy: Józef Antoni Sierzputowski – Rad, Jerzy Zagłobicz, Lu-
dwik Mokrski, Walery Omiłłowicz, J. Z., Adam Bogdaszewski, Sierzp., Sierp, S-ki; Alfred Szklarski
– A. Murawski, Mur, A. M.; Władysław Leśniewski – Lex, Leś, Oleś, Markiz Manich; Czesław Pudłow-
ski – Pudł., Cz. Pud.; Jan Wolski – jawol, Wolian; Ludwik Ziemkiewicz – T. Piekarski, Dr. T. P., Ziem.,
Zet; Kazimierz Garszyński – Cz; Leonard Muszyński – Musz, J. M., J i M.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 139

Egzemplarz „NKW” kosztował 20 gr (od 1943 roku – 25 gr)42. Cena była utrzymy-
wana na poziomie przedwojennym, co przy dewaluacji złotego w GG oznaczało jej za-
niżenie. Władzom niemieckim zależało, by prasa gadzinowa była powszechnie dostęp-
na43. Choć w czasie okupacji nie prowadzono badań czytelnictwa, uznaje się, że pol-
skojęzyczne dzienniki niemieckie miały niemały krąg odbiorców44. Świadczy o tym
stosunkowo wysoki nakład gazety – 150 000 egzemplarzy w dniu powszednim, 300 000
– wydanie sobotnio-niedzielne45 – czyli na poziomie ważniejszych przedwojennych
dzienników46; od 1939 roku nakład stale podnoszono, pomimo coraz większych pro-
blemów z zaopatrzeniem w surowce47. 

Na okupowanych ziemiach polskich działały dwie prasowe agencje informacyjne:
Niemiecka Służba Prasowa GG i Polskie Wiadomości Prasowe (PWP), przemianowane
w połowie 1941 roku na Telepress – Agencja Prasowa GG. Większość informacji za-
mieszczanych w polskojęzycznych gadzinówkach pochodziła z PWP48. Podstawowym
źródłem informacji tej agencji były komunikaty przesyłane telegraficznie z Berli-
na do Krakowa, „niebieski” biuletyn”49, zawierający ogólny serwis niemieckiej agencji
prasowej Deutsche Nachrichtenburo (DNB), i prasa III Rzeszy. O sprawach lokalnych
donosili miejscowi korespondenci PWP50. Materiały zebrane przez PWP były przeka-
zywane redakcjom51. Dołączano do nich szczegółowe wskazówki władz, jak powinny
być wykorzystane przez dziennikarzy. Zazwyczaj komunikaty pochodzące z agencji
zajmowały dwie lub trzy pierwsze strony dziennika52.

Na dalszych stronach „NKW” umieszczano artykuły i komunikaty pisane przez
członków redakcji. Były to teksty na temat szeroko pojętej kultury lub wydarzeń

42 T. Szarota, op. cit., s. 153; por. ceny wolnorynkowe na początku 1940 roku.: 0,99 zł za kg chle-
ba, 0,55 zł za kg kartofli, za W. Bartoszewski, 1859 dni Warszawy, Kraków 1984, s. 109.

43 T. Głowiński, O nowy porządek europejski, Ewolucja hitlerowskiej propagandy politycznej wobec
Polaków w GG 1939–1945, Wrocław 2000, s. 47. 

44 L. Dobroszycki, op. cit., s. 113, 114.
45 T. Szarota, op. cit., s. 154,
46 J. Jarowiecki, op. cit., s. 21.
47 T. Głowiński, op. cit., s. 46. 
48 Według Lucjana Dobroszyckiego materiały agencji Telepress stanowiły 50–60 proc. wszystkich

tekstów w „gadzinowych” dziennikach (nie wliczając ogłoszeń), za: L. Dobroszycki, op. cit., s. 86.
49 DNB wydawała biuletyny w różnych kolorach, w zależności od ich zawartości: niebieski (blauer

Dienst), przeznaczony dla dziennikarzy, zawierał zaakceptowane przez władze komentarze dotyczące
aktualnych wydarzeń; żółty (gelber Dienst), dla redaktorów, materiały i wskazówki na temat szerszych
zagadnień (np. antysemityzmu, antybolszewizmu); czerwony (DNB – rot), dla wąskiej grupy zaufanych
redaktorów, zawierał poufne informacje; biały (DNB – weis), dla ministrów, wysoko postawionych funk-
cjonariuszy i paru zaufanych dziennikarzy, informacje tajne, za: L. Dobroszycki, op. cit., s. 79.

50 Ibidem, s. 80.
51 Sprawozdanie z konferencji dotyczącej polityki prasowej GG, która odbyła się 14 kwietnia 1942 r.

na Wawelu: „Aparat informacyjny został stworzony przez Wydział Propagandy (...) zorganizowano
także polską obsługę radiowo-informacyjną. Obsługa jest przeprowadzona w ramach Telepressu i za-
opatruje polskie stacje nadawcze 4 razy dziennie w informacje” (AIPN, SOW, 156, Akta sprawy Pągow-
skiego, k. 173).

52 L. Dobroszycki, op. cit., s. 81.



Studia140

w stolicy. Sądzeni po wojnie pracownicy gadzinówki pisali recenzje teatralne, felieto-
ny, opowiadania sensacyjne, nowele, wiersze, notatki do kroniki miejskiej, a także do-
niesienia sportowe. Ich prace zamieszczano nie tylko w „NKW”, ale również w innych
czasopismach, należących do koncernu Zeitungsverlag Krakau-Warschau. G.m.b.H.:
tygodnikach „7 Dni”, „Fala”, miesięczniku „Co miesiąc powieść”. Jeden z sądzonych,
Tadeusz Trepanowski, był dodatkowo korespondentem agencji Telepress.

IV

Dziesięciu spośród piętnastu sądzonych było zatrudnionych w redakcji na stałe, po-
zostałe osoby współpracowały, przysyłając bądź przynosząc teksty do „Domu Prasy”.
Stali pracownicy poza pisaniem artykułów zajmowali się adiustacją tekstów53, których
autorami byli Niemcy; pracowali jako tłumacze, korektorzy, lektorzy, „kwalifikujący
artykuły pod względem literackim”54. Trzech oskarżonych pełniło funkcje kierownicze
(dyrektor administracyjno-personalny, dyrektor kolportażu, kierownik działu literac-
kiego); dostawali comiesięczne wynagrodzenia oraz wierszówki55. Pensja redaktorów
NKW wynosiła pod koniec 1939 roku od 300 do 450 zł, reporterów – 140 zł56.

Powołany na urząd Szefa Prasy GG Emil Gassner w ten sposób opisywał wzorową
pracę w gadzinówkach: „Redaktorzy niemieccy całkowicie kierują prasą polską [...] Po-
lacy otrzymują do tłumaczenia tylko materiały wskazane przez naczelnych redaktorów
niemieckich. Przetłumaczone artykuły czyta redaktor Niemiec, mówiący po polsku [...]
w ostatniej instancji prasę polską kształtuje niemiecki redaktor naczelny, który biegle
mówi po polsku”57. 

Wbrew temu, co mówił Gassner, polscy redaktorzy mieli jednak pewien wpływ
na to, który tekst się ukaże i w jakim kształcie58. Główną rolę w gadzinówkach odgry-
wał redaktor naczelny, wydaje się jednak, że stopień jego odpowiedzialności za treści
zamieszczane w gazecie zależał od sytuacji w konkretnej redakcji. Redaktor naczelny
NKW w Warszawie Feliks Rufenach, namawiając w sierpniu 1942 roku Kazimierza

53 Poziom owej adiustacji należy ocenić jako mierny, w tekstach jest dużo podstawowych błędów
ortograficznych, gramatycznych, składniowych i fleksyjnych. Tłumaczenie tego faktu niedostateczną
sprawnością językową lektorów wydaje się mało przekonujące, gdyż nawet osoba niemająca doświad-
czenia w pracy nad tekstem nie popełnia tak rażących błędów językowych. Można przypuszczać, że
dla niektórych tłumaczy i korektorów polski nie był językiem „pierwszym”, rodzimym. 

54 AIPN, SOW, 154, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa-Antonie-
go Sierzputowskiego..., t. III, k. 87. 

55 Ibidem, 167, Zeznanie K. Garszyńskiego, k. 127.
56 Ibidem, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego..., Zeznania buchal-

tera NKW, t. II, k. 28. Wolnorynkowe ceny żywności między 4 a 9 grudnia 1939 roku: chleb razowy
1 kg – 0,80 zł; mąka żytnia 1,41 zł; wołowina 2,69 zł; masło 12,02 zł; mydło 1 kg – 4,33 zł. Dzienny
koszt utrzymania w pierwszej dekadzie grudnia 1939 roku szacowany jest na 7,72 zł (zob. W. Barto-
szewski, op. cit., s. 89).

57 Za: J. Jarowiecki, op. cit., s. 18.
58 „Garszyński przeglądał nadesłane utwory i oceniał, czy się nadają do druku, a potem przekładał

je do akceptacji red. Rufenachowi” (AIPN, SOW, 167, Zeznania Tadeusza Trepanowskiego, k. 134, 135). 



Z. Schnepf, Losy pracowników... 141

Garszyńskiego do objęcia stanowiska redaktora naczelnego NKW w Radomiu, tak opi-
sywał panujące tam stosunki: „Praca jest tam o tyle ułatwiona, że istnieje cenzura pre-
wencyjna. Odpowiedzialność za pismo przed władzami ponosi więc władza sama. [...]
Materiał polityczny na kolumnę I i II biorą z Telepressu [...]. Redaktor naczelny nic
więc tu nie ryzykuje. On wybiera z prasy niemieckiej tylko materiał lekki: nowele, tłu-
maczenia, etc.”59. Ale w Radomiu obowiązywały inne zasady niż w Warszawie, gdzie
jak donosi meldunek AK z 12 kwietnia 1943 roku, „zasadniczo cenzury nie ma, ale
za treść pisma odpowiada redaktor naczelny”60. Przypuszczalnie różnica między pozy-
cją redaktora naczelnego w stolicy a jego uprawnieniami w Radomiu wynikała z hierar-
chii ważności obu redakcji (radomska stanowiła filię warszawskiej), a także z faktu, że
stanowisko naczelnego w Radomiu miał objąć Polak. Nie bez znaczenia jest także
upływ czasu – osiem miesięcy dzieli oba dokumenty.

Podobnie jak w innych redakcjach prasy gadzinowej, najwyższe stanowiska w „NKW”
należały do volksdeutschów. Na volkslistę wpisali się redaktor naczelny dziennika Kurt
Seidel, przed wojną dziennikarz prasy niemieckiej w Łodzi, jego zastępca Felix Rufe-
nach, nauczyciel w szkole powszechnej w Łodzi, oraz sądzony w procesie „dyrektor
administracyjno-personalny i ogłoszeniowy” Eugeniusz Riedel, piastujący tę samą
funkcję przed wojną w warszawskim Domu Prasy. Do redakcyjnego zespołu należeli
także inni volksdeutsche, np. Józef Mazur61 – naczelny publicysta gazety (przed wojną
dziennikarz „Kuriera Porannego”) i na niższych stanowiskach: Felix Sandler – felieto-
nista i recenzent, Halina Bukowska (volksdeutschka lub rodowita Niemka – w zależno-
ści od źródeł) – tłumaczka62.

W literaturze przedmiotu podkreśla się, że niewielu Polaków zdecydowało się na ko-
laborację w prasie gadzinowej w GG. Podaje się, iż w gadzinowych gazetach i czaso-
pismach oraz w agencji PWP pracowało około stu Polaków63. W świetle dokumentów
Delegatury Rządu RP na Kraj ich liczba jest jednak znacznie wyższa. Znajdujący się
w posiadaniu Delegatury „Spis pracowników umysłowych i fizycznych oraz współpra-
cowników Presse-Verlag-Warschau według stanu ze stycznia 1943 roku”64 zawiera 464
nazwiska Polaków i 16 nazwisk Niemców (w tym volksdeutschów). Możliwe jest jed-
nak, że owe sto osób stanowili jedynie pracownicy umysłowi. O postawie polskich
dziennikarzy świadczy ich reakcja na rozporządzenie okupanta z 8 marca 1940 roku,

59 AIPN, SOW, 164, List Felixa Rufenacha do Kazimierza Garszyńskego z 10 VIII 1942, t. I, k. 122.
60 Archiwum Akt Nowych (dalej: AAN), 202/II–37, St./r. t. nr. 12. r. II – dn. 12 IV 1943 r., Rozpra-

cowania z terenu niemieckiego, Zmiany personalne w szmatławcu, k. 47.
61 „Dział publicystyczny prowadzi Polak Mazur” (ibidem, k. 46, 47); w „Głosie Polski” (15 IX 1942,

nr 220, s. 5, 6) znalazła się informacja o Kazimierzu Mazurze, agencie gestapo, który pracuje w „szmat-
ławcu” [NKW – Z. S.].

62 L. Dobroszycki, op. cit., s. 67; AIPN, SOW, 154, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warsza-
wie w sprawie Sierzputowskiego..., t. III, k. 2.

63 L. Dobroszycki, op. cit., s. 71; Cz. Madajczyk, Polityka III Rzeszy w okupowanej Polsce, Warsza-
wa 1970, s. 168; J. Jarowiecki, op. cit., s. 29. Jarowiecki nie precyzuje, czy w podanej przez niego licz-
bie stu osób mieszczą się również pracownicy agencji prasowej.

64 AAN, 202/II–36, Spis pracowników umysłowych i fizycznych oraz współpracowników „Presse-
-Verlag-Warschau” według stanu ze stycznia 1943 r., 2 II 1943 r., k. 45–49.



Studia

nakazujące zarejestrowanie się w urzędzie osobom, które chciały zajmować się „dzia-
łalnością kulturalną”. W całym dystrykcie warszawskim zgłosiło się 165 dziennikarzy,
pisarzy i wydawców, podczas gdy w tym samym spisie zarejestrowało się 1356 akto-
rów65.

Oskarżeni pracownicy „NKW” przeważnie nie zajmowali się dziennikarstwem
przed wojną. Jedynie pięciu z nich – Józef Antoni Sierzputowski, Tomasz Pągowski,
Ludwik Ziemkiewicz, Kazimierz Augustowski, Antoni Kwiatkowski – wykonywało
wcześniej ten zawód; należeli nawet do przedwojennego Syndykatu Dziennikarzy. Na-
leży przy tym zaznaczyć, że tylko Sierzputowski był cenionym dziennikarzem, według
Antoniego Bidy „Sierzputowski był poważnym publicystą często piszącym w »NKW«”.
Pozostali byli dziennikarzami drugorzędnymi, o czym świadczą opinie ich kolegów
po fachu. „Na liście dziennikarzy, którzy pracowali w szmatławcu, było 5–6 osób, i to
nie spośród znanych nazwisk” – zeznał Władysław Dunin-Wąsowicz. „Kwiatkowski
był na marginesie dziennikarzy”, „To był biedny człowiek, który nie mógł sobie dać ra-
dy w dziennikarstwie” – ocenili Antoni Bida i Witold Giełżyński66. Kim byli z zawodu
pozostali oskarżeni? Eugeniusz Riedel pracował w przedwojennej prasie jako kierow-
nik administracyjny i kolportażu. To samo robił w »NKW«. Wśród pozostałych oskar-
żonych znalazło się dwóch korespondentów handlowych, aktor, instruktor sportowy,
podprokurator, monter samochodowy. 

Do gadzinówki najczęściej zgłaszali się sami, jedni po przeczytaniu ogłoszenia
z ofertą pracy, drudzy wprowadzani przez znajomych. Tomasz Pągowski zeznawał, że
będąc pracownikiem przedwojennego „Gońca Warszawskiego”, zostawił w redakcji
swój rękopis, który dziwnym trafem ukazał się w pierwszym numerze NKW. W ten
sposób zaczęła się jego praca w gadzinówce. W redakcji dziennika niemieccy zwierzch-
nicy nie tylko chętnie wszystkich przyjmowali, ale także szukali nowych pracowników.
Z Władysławem Leśniewskim skontaktowano się w odpowiedzi na jego ogłoszenie
o poszukiwaniu pracy. Zadziwiającą historię opowiedział Czesław Pudłowski,
przed wojną „instruktor na boisku”. Na początku okupacji zarejestrował się jako bez-
robotny w Stołecznym Komitecie Samopomocy Społecznej. Panienka przyjmująca
zgłoszenie pomyliła się i w rubryce „zawód” wpisała „dziennikarz”, a przedstawiciel
„NKW” zgłosił się do Pudłowskiego z ofertą pracy w redakcji. Grafik Kazimierz Mann
został skierowany do „NKW” przez Arbeitsamt. Na procesie usprawiedliwiał się, że gdy
chciał się zwolnić, zagrożono mu wywiezieniem do obozu67. Wielu dziennikarzy otrzy-
mało propozycję pisania do gadzinówek68, żaden jednak, w przypadku odmowy, nie

142

65 T. Szarota, op. cit., s. 160.
66 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego..., t. II, k. 17, 18.
67 Ibidem, k. 6, 8, 14.
68 Witold Giełżyński, pisząc o spotkaniu z Hansem Strożykiem, wspomina: „Osobiście zachęcał

mnie do wstąpienia do redakcji »Nowego Kuriera Warszawskiego«” (W. Giełżyński, Wyjazd rekone-
sansowy do Krakowa, w: Wspomnienia dziennikarzy o wrześniu..., s. 45, 46). Podobne doświadczenia
przywołuje Kazimierz Pollak: „[Volksdeutsch Neuman] usiłował kilku z nas skaptować do pracy
w szmatławcu »Nowy Kurier Warszawski«” (K. Poller, Tragiczne dni Warszawy, w: Wspomnienia
dziennikarzy o wrześniu..., s. 146).



Z. Schnepf, Losy pracowników... 143

spotkał się z groźbami. „Nikogo siłą nie zmuszano, nie było żadnych w tym kierunku
represji” – zeznawał Władysław Dunin-Wąsowicz69. 

V

Niewątpliwie władzom okupacyjnym zależało na zatrudnieniu Polaków w redak-
cjach prasowych. Świadczą o tym zarówno wspomnienia dziennikarzy, jak i dokumen-
ty rządu GG. Na konferencji, która odbyła się 14 kwietnia 1942 roku na Wawelu
w obecności generalnego gubernatora Hansa Franka oraz urzędników odpowiedzial-
nych za politykę prasową w GG: Wilhelma Ohlenbuscha, Emila Gassnera i Hansa Sto-
żyka, współpracownik Franka Kurt Fenske stwierdził, że „jest rzeczą niemożliwą wy-
gotowywać polskie teksty z niemieckich przekładów, gdyż dla każdego Polaka, [...] by-
łoby oczywistym, że takie artykuły zostały źle przetłumaczone przez Niemca na język
polski”70. Polacy byli więc potrzebni do tłumaczenia tekstów i pisania poprawną, bli-
ską czytelnikom polszczyzną. Polityka wobec polskich pracowników gadzinówek
zmieniała się z biegiem czasu. Rok później, na konferencji 23 lutego 1943 roku, poja-
wił się pomysł, by pozwolić polskim redaktorom stworzyć własną prasę. „Trzeba dać
Polakom ich własny polityczny dziennik”, twierdził Emil Gassner, dodając, że niemiec-
kie władze mówią już o tym od pół roku. Gassner wspomniał także, że należałoby po-
zwolić, aby polscy kierownicy literaccy sami redagowali komentarze i artykuły wstęp-
ne, bo lepiej przemówią do polskiej mentalności. Gassnera poparli główni kierownicy
literaccy Fenske i Viders. Ich zdaniem, gdyby polscy pisarze wzięli odpowiedzialność
za dzienniki, skłoniliby do czytania gadzinówek inteligencję, która „myśli realnie”.
Fenske dodał, że polscy kierownicy literaccy powinni być lepiej „zaopatrywani”: „Lu-
dzie ci powinni móc pisać z czystym sumieniem, że są dobrze traktowani pod panowa-
niem niemieckim”. Bliskie postulatom urzędników rządu GG, choć bardziej zacho-
wawcze, były wytyczne okólnika Josepha Goebbelsa z 15 lutego 1943 roku, według
którego „należy wykształconym Polakom pozwolić w bardzo ostrożny sposób szerzej
wypowiedzieć się pod względem politycznym w ich własnej prasie”. Podsumowując
konferencję, generalny gubernator Frank oznajmił, że zasady z okólnika Goebbelsa zo-
staną ujęte w regulamin, który trafi do wszystkich głównych kierowników literackich
polskich dzienników71.

Można się zastanawiać, czy postulat dania większej swobody polskim pracowni-
kom prasowym był skutkiem wzrostu zaufania do nich niemieckich zwierzchników,
i dalej, czy był konsekwencją dużej lojalności tychże pracowników72. Z pewnością po-
mysł rozluźnienia kontroli wobec polskich redaktorów wiązał się z ogólną zmianą po-
lityki niemieckiej w GG. W pierwszych miesiącach okupacji GG było traktowane przez
Berlin jak obszar, który należało wykorzystać ekonomicznie, a jego mieszkańców – siłę

69 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie karnej Sierzputowskiego..., t. II, k. 21.
70 Sprawozdanie z konferencji dotyczącej polityki prasowej GG, która odbyła się 14 kwietnia

1942 r. na Wawelu (AIPN, SOW, 156, Akta sprawy red. Tomasza Pągowskiego, k. 171).
71 Ibidem, 165, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Kazimierza Garszyń-

skiego i innych, t. II, k. 89–121.



Studia144

roboczą – opanować przemocą i terrorem. Prawdopodobnie w tym okresie nie wyzna-
czono jeszcze wyraźnie założeń propagandy niemieckiej wobec Polaków73. Niemcom
nie zależało na przekonywaniu ich do swoich racji i wpajaniu im nazistowskiej wizji
świata. Chodziło im przede wszystkim o zapewnienie sobie posłuszeństwa mieszkań-
ców GG i pozbawienie ich dostępu do wysokiej kultury. Dlatego w GG założono tylko
osiem dzienników, a sam Goebbels sprzeciwiał się otwarciu kin w polskich miastach.
Zwrot w polityce niemieckiej nastąpił na początku 1940 roku. Na naradzie 19 stycznia
Hans Frank oświadczył: „Dziś widzimy w terytorium Generalnego Gubernatorstwa
cenny składnik niemieckiego Lebensraum”74. Władze niemieckie wyznaczyły nowe za-
dania prasie przeznaczonej dla Polaków. Według Emila Gassnera75 w styczniu 1940 ro-
ku zrezygnowano z dotychczasowej formuły „prasy bez poglądów”, czyli podawania
do wiadomości publicznej rozporządzeń władz. Teraz prasa miała kształtować posta-
wy Polaków i zwalczać kontrpropagandę powstającej prasy ruchu oporu76. W okólniku
Urzędu Generalnego Gubernatora do starostów powiatowych z pierwszej połowy 1940
roku napisano: „W styczniu 1940 roku [...] przeszło się do mówienia Polakom tego, co
potrzeba było mówić. Wówczas w formie artykułów wstępnych tłumaczono polskiej
ludności ogólną politykę”77. Okólnik zawierał też polecenie, by władze lokalne wspo-
magały prasę, dostarczały jej informacji, aby „dzienniki te były bardziej wielostronne”.
Znamienne jest oświadczenie Hansa Franka, wygłoszone na konferencji 14 kwietnia
1942 roku: „Jest dla nas wszystkich jasne, że musimy dać tej milionowej ludności pol-
skiej prasę, która by [...] przekraczała ramy informacji. Powodem do tego nie są Pola-
cy, lecz nasz własny interes. Nie możemy walki w ten sposób załatwić, że znajdziemy
dla 16 milionów Polaków 16 milionów strzałów w tył głowy, i w ten sposób rozwiąże-
my problem polski. [...] Polacy muszą mieć wrażenie, że w prasie są potraktowani nie
jak świnie, lecz jak Europejczycy i ludzie. [...] trzeba wliczyć do rachunku, jeśli kilka
słodkich słów o chrześcijaństwie, katolicyzmie pojawia się w polskich pismach”78.

72 Z drugiej strony należy zaznaczyć, że na konferencji z 14 IV 1942 roku Wilhelm Ohlenbusch na-
woływał do zwiększenia kontroli wobec polskich dziennikarzy w redakcjach prasowych, aby ci nie
„zabarwiali wiadomości” polskim patriotyzmem. Ohlenbusch uważał „za rzecz nie do zniesienia, by
w Telepressie byli zatrudnieni Polacy bez poddawania ich dokładnemu nadzorowi” (AIPN, SOW, 165,
Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Kazimierza Garszyńskiego i innych,
k. 89–121). Przytoczone wystąpienie świadczy o istnieniu w rządzie GG dwóch przeciwstawnych stra-
tegii postępowania wobec polskich pracowników. Może także oznaczać, że w redakcjach gadzinówek
miały miejsce przypadki przemycania przez Polaków informacji niepożądanych przez władze. 

73 L. Dobroszycki, op. cit., s. 46.
74 Ibidem.
75 AIPN, SOW, 165, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Garszyńskiego...,

t. II, k. 91, 92. 
76 Por. J. Jarowiecki, op. cit., s. 17, 18; L. Dobroszycki, op. cit., s. 48. Już dzień wcześniej niż NKW

zaczęły się ukazywać w Warszawie gazety polskiego podziemia: „Polska żyje!”, „Monitor informacyj-
ny”, 5 XI 1939 roku wyszedł pierwszy numer „Biuletynu Informacyjnego”, a 15 XII 1939 roku – „Wia-
domości Polskich”. Do końca 1939 roku ukazało się co najmniej 40 gazet konspiracyjnych.

77 AIPN, SOW, 156, Akta sprawy Pągowskiego, k. 72.
78 AIPN, SOW, 165, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Garszyńskiego...,

t. II, k. 96–98



Z. Schnepf, Losy pracowników... 145

Wystąpienie Franka pozwala sądzić, że zmieniły się założenia dotyczące treści publi-
kacji, które od tej pory miały silniej oddziaływać na czytelników, nawet kosztem mniej-
szego przestrzegania kanonu treści zakazanych. 

VI

Pracownicy „NKW” byli wielokrotnie przesłuchiwani. Za każdym razem tłumaczy-
li, dlaczego podjęli pracę w hitlerowskiej prasie. Linia obrony oskarżonych na ogół nie
zmieniała się. Jedynie Tadeusz Trepanowski początkowo jako powód podjęcia pracy
w gadzinówce podał swoją ciężką sytuację materialną79, później zaś w sądzie zeznał,
iż wykonywał rozkaz kpt. Wróblewskiego z konspiracyjnej Komendy Obrońców Pol-
skich80. Trudno dociec, jakie były przyczyny tej zmiany. Być może podczas pierwszych
przesłuchań obawiał się opowiadać o swoich kontaktach z konspiracją; w atmosferze
politycznych sądów nad członkami podziemia niepodległościowego mogłaby to być
okoliczność raczej obciążająca niż usprawiedliwiająca. 

Oskarżeni, wymieniając motywy podjęcia pracy w „NKW”, starali się także opisać
okoliczności łagodzące. Często sytuacje, które jedni przedstawiali jako przyczynę pod-
jęcia pracy, przez innych były przywoływane jako uwarunkowania dodatkowe. Jeżeli-
by stworzyć katalog motywów i okoliczności łagodzących, to znalazłyby się w nim: zła
sytuacja materialna, chęć zapewnienia bezpieczeństwa sobie i bliskim, działalność dla
organizacji konspiracyjnej, działalność dla dobra społeczeństwa, brak świadomości
szkodliwości prasy gadzinowej, pomoc dla Żydów i Polaków, mała aktywność w redak-
cji, przemycanie antyniemieckich aluzji w artykułach, represje Niemców, nieudane
próby odejścia z redakcji. 

Najczęściej podawaną przez oskarżonych przyczyną podjęcia pracy w „NKW” była
zła sytuacja materialna. Faktycznie, wiele osób po wybuchu wojny straciło pracę w za-
wodzie. Jedną z grup pozbawionych źródła dochodów byli dziennikarze, wydawcy
i inni ludzie związani z rynkiem prasowym. Według Władysława Dunina-Wąsowicza81:
„Ogół dziennikarski znalazł się dosłownie na bruku. Prawie nikt w tym zawodzie nie
miał żadnych oszczędności, a wydawnictwa, kończąc w popłochu swój żywot, zapomi-
nały o wypłacie nawet trzymiesięcznej pensji”. Witold Giełżyński wspomina82, że kie-
dy upomniał się o zaległe pensje dla pracowników przedwojennego „Ilustrowanego
Kuriera Codziennego”, jego redaktor naczelny i właściciel Marian Dąbrowski odparł, że
nie ma żadnych pieniędzy. Giełżyński zwrócił się więc do Hansa Strożyka, stającego
na czele koncernu Zeitungsverlag Krakau-Warschau. G.m.b.H. z pytaniem o wypłaty.
W odpowiedzi usłyszał, że dziennikarze „IKC” mogą przecież pracować w gazetach
wydawanych przez Niemców. Prawie wszyscy przedwojenni dziennikarze odmówili

79 Ibidem, 152, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa-Antoniego
Sierzputowskiego..., t. I, k. 18.

80 Ibidem, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego..., t. II, k. 9.
81 W. Dunin-Wąsowicz, Dziennikarze podczas okupacji, w: Wspomnienia dziennikarzy o wrześ-

niu..., s. 36.
82 W. Giełżyński, Wyjazd rekonesansowy do Krakowa, w: ibidem, s. 45, 46.



Studia

skorzystania z tej oferty. Inaczej zarabiali na życie. W świetle zeznań świadków na pro-
cesie i wspomnień dziennikarzy, deklarowana przez oskarżonych konieczność zatrud-
nienia w gadzinówce ze względu na złą sytuację materialną nie wydaje się przekonu-
jąca, nawet jeśli się weźmie pod uwagę, że niektórzy z sądzonych nie mieszkali
przed wojną w Warszawie. „Można było przeżyć w inny sposób [...], własnym przemy-
słem” – zapewniał Władysław Dunin-Wąsowicz na rozprawie83, a we Wspomnieniach
dziennikarzy o wrześniu 1939 roku podaje na to wiele przykładów. Popularnymi zaję-
ciami w środowisku dziennikarskim była praca kelnera, ekspedienta sklepowego,
krawcowej, tragarza ulicznego, pomocy domowej, dozorcy w szkole. Trudniono się
roznoszeniem mleka, łapaniem oczek w pończochach, wyrobem zabawek, mydła, cu-
kierków, naprawą parasoli i wypiekiem ciastek. Nietrudno zauważyć, że dla dziennika-
rzy oznaczało to degradację zawodową. Odwrotnie było w przypadku niektórych pra-
cowników „NKW”. Przedwojenni „instruktor na boisku” i monter samochodowy publi-
kowali recenzje i felietony, otrzymywali zaproszenia na przedstawienia teatralne i re-
wie84. Za awans można też uznać przyznanie Tadeuszowi Trepanowskiemu, wcześniej
drobnemu urzędnikowi i korespondentowi handlowemu, mieszkania w dzielnicy nie-
mieckiej85.

Drugim najczęściej wymienianym motywem podjęcia pracy w gadzinówce była
chęć zapewnienia sobie bezpieczeństwa. Ausweis, legitymacja dziennikarska lub tablicz-
ka na drzwiach mieszkania z napisem „Telepress” chroniły przed łapankami i rewizja-
mi. Można było swobodniej poruszać się po mieście, co według oskarżonych umożli-
wiało różne formy zarabiania, takie jak handel (Antoni Kwiatkowski, Leonard Muszyń-
ski, Alfred Szklarski) lub udzielanie korepetycji (Adam Królak, Alfred Szklarski). 

Ausweis był być może najcenniejszy dla Władysława Leśniewskiego. Oboje z żoną
byli żydowskiego pochodzenia, do Warszawy przyjechali z małym dzieckiem z Lidy
(okupację sowiecką przeżyli w Mołodecznie) w lipcu 1942 roku, kiedy trwała likwida-
cja getta. Zamieszkali w podwarszawskiej Radości. Według Marii Leśniewskiej, żony
Władysława, nie mógł on znaleźć pracy, bo nie miał „aryjskich dokumentów”, a wszę-
dzie mógł zostać wylegitymowany. Obawiali się niemieckich kontroli i podejrzeń sąsia-
dów (dziecko miało „zły wygląd”). Władysław Leśniewski, który przed wojną ukoń-
czył wyższą szkołę dziennikarską, a pod okupacją sowiecką był bibliotekarzem, dał
do prasy ogłoszenie, że szuka pracy. Odpowiedziała na nie redakcja gadzinówki. Do-
piero praca w „NKW” przekonała mieszkańców Radości, że są „normalną rodziną”.
Ausweis oddalił niebezpieczeństwo zatrzymania na ulicy86. Co ciekawe, podczas pro-
cesu żydowskie pochodzenie nie było głównym argumentem obrony Leśniewskiego.
Co więcej, na pierwszym przesłuchaniu w ogóle o tym nie wspomniał, również na roz-
prawie głównej jako motyw kolaboracji podał złą sytuację materialną. „Niearyjskie po-
chodzenie” oskarżonego pojawiło się jako okoliczność łagodząca, podnoszona przede
wszystkim przez świadków obrony, a później, już po jego skazaniu, stało się głównym

146

83 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego..., t. II, k. 21
84 Ibidem.
85 Ibidem.
86 Ibidem.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 147

argumentem, przemawiającym na korzyść Leśniewskiego. W obu pismach z prośbą
o łaskę dla męża Maria Leśniewska przedstawiła jego pracę w „NKW” wyłącznie z per-
spektywy ukrywania się po „stronie aryjskiej”. Taką linię obrony zaakceptował Sąd
Okręgowy dla Warszawy, który zaopiniował pozytywnie prośbę: „Władysław Leśniew-
ski zasługuje na łaskę w postaci darowania mu reszty kary”. Pierwszy punkt uzasad-
nienia decyzji sądu brzmiał: „Leśniewski jako Żyd był w sytuacji bez wyjścia, musiał
zdobyć Ausweis, który by umożliwił życie”87.

Motywem podjęcia pracy w „NKW”, który wzbudził podczas procesów największe
emocje i kontrowersje, była działalność na rozkaz organizacji konspiracyjnej. Obok
złej sytuacji materialnej i względów bezpieczeństwa był to trzeci najczęstszy motyw,
na który powoływali się sądzeni. W zeznaniach na rozprawie głównej czterech oskar-
żonych (Józef Antoni Sierzputowski, Tadeusz Trepanowski, Kazimierz Augustowski,
Kazimierz Garszyński) tłumaczyło w ten sposób swoje zatrudnienie w prasie gadzino-
wej. Praca dla podziemia została także wymieniona jako okoliczność łagodząca przez
kolejnych czterech oskarżonych (Alfred Szklarski, Władysław Leśniewski, Kazimierz
Mann, Tomasz Pągowski)88. We wszystkich przypadkach praca dla organizacji kon-
spiracyjnych miała polegać na tym samym: wywiad w redakcji, dostarczanie odbitek
zebranych materiałów. Niektórzy deklarowali prowadzenie kontrpropagandy, polega-
jącej na przemycaniu w artykułach antyniemieckich treści (Józef Sierzputowski)89 lub
zwalczaniu pornografii w sztukach teatralnych za pomocą krytycznych recenzji (Ka-
zimierz Garszyński)90. Charakterystyczne, że dziennikarze, którzy twierdzili, że pra-
cowali na rozkaz podziemia, zazwyczaj nie przedstawiali żadnych dodatkowych oko-
liczności łagodzących. Żaden z powołanych na świadków przywódców Armii Krajo-
wej nie potwierdził istnienia procedury oddelegowywania dziennikarzy do niemiec-
kiej prasy w celu zbierania informacji dla podziemia. Stanisław Lorentz podkreślił, że
aparat wywiadowczy złożony był wyłącznie z personelu technicznego91. Jego słowa
potwierdził Antoni Bida: „Ja, jako zawodowy dziennikarz i członek ruchu oporu, ni-
gdy nie miałem propozycji, aby pracować w prasie niemieckiej jako wywiadowca”92.
Według płk. Rzepeckiego odbitki z gazet okupanta rzeczywiście były przydatne, bo
dzięki nim można było uprzedzić pewne zdarzenia, np. godzinę policyjną, jednak nie
aż tak ważne, by specjalnie kierować kogoś do pracy w gadzinówce93. Dowodem pod-
ważającym udział sądzonych dziennikarzy w ruchu oporu były wykazy kolaboran-
tów, publikowane w prasie konspiracyjnej, które zawierały nazwiska niektórych

87 Prośba o łaskę dla Władysława Leśniewskiego nie została uwzględniona przez prezydenta,
AIPN, SOW, 160, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego 2. Alfreda Szklarskie-
go 3. Władysława Leśniewskiego i innych, t. III, k. 45.

88 Ibidem, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego..., t. II, k. 5, 6, 7, 14.
89 Ibidem, 154, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Sierzputowskiego i in-

nych, t. III, sygn. 154, k. 19
90 Ibidem, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 128. 
91 Ibidem, k. 139.
92 Ibidem, 159, Akta w sprawie karnej 1. Józefa-Antoniego Sierzputowskiego..., t. II, k. 17. 
93 Ibidem, k. 34.



Studia

oskarżonych94. Pracownicy „NKW” tłumaczyli, że umieszczano je tam dla kamuflażu.
Kazimierz Garszyński twierdził, że sam wpisał swoje nazwisko na listę, by nie wzbu-
dzać podejrzeń, i zamieścił ją w konspiracyjnym piśmie „Pobudka”95. Te wyjaśnienia
w konfrontacji z oświadczeniami świadków wydają się mało wiarygodne, przynajmniej
gdy chodzi o działalność dla AK. Zarówno Stanisław Lorentz, jak i Jan Rzepecki wyklu-
czyli możliwość piętnowania przez prasę podziemia własnych pracowników. „Jeżeli
ktoś został ogłoszony, to na pewno wszystkie informacje były dokładnie sprawdzane”
– mówił płk Rzepecki, dodając, że na listy zdrajców trafiały przypadki szczególnie ja-
skrawe lub osoby na wysokich stanowiskach96. Polskie Państwo Podziemne każdy przy-
padek kolaboracji rozpatrywało indywidualnie. Na najsurowiej ocenionych Wojskowe
Sądy Specjalne wydawały wyroki śmierci. Co do niektórych istnieją świadectwa po-
twierdzające ich wykonanie97, w przypadku innych – wiadomo jedynie o ich wyda-
niu98. Władze polskiego podziemia dopuszczały okoliczności łagodzące, o czym mówił
Stanisław Lorentz na rozprawie: „Sam fakt pracy z Niemcami godny był potępienia – je-
żeli jednak sama praca jako taka nie była szkodliwa, a przyczyniała się do niej jakaś
presja lub bardzo ciężkie warunki materialne, to faktów takich się nie tolerowało, ale
i nie ścigało, po prostu ich się nie widziało”99. 

Warto zaznaczyć, że w sporządzonym dla Delegatury Rządu RP na Kraj „Spisie pra-
cowników umysłowych i fizycznych oraz współpracowników Presse-Verlag-Warschau
według stanu ze stycznia 1943 roku”100 widnieją nazwiska siedmiu oskarżonych: Kazimie-
rza Garszyńskiego, Kazimierza Manna, Tomasza Pągowskiego, Józefa Sierzputowskiego,
Alfreda Szklarskiego, Ludwika Ziemkiewicza i Eugeniusza Riedla. W dokumentach AK
i Delegatury Rządu można znaleźć meldunki dotyczące Tadeusza Trepanowskiego101

148

94 „Biuletyn Informacyjny”, 1 V 1942, s. 5: na liście znalazł się m.in. Józef Sierzputowski, Kazi-
mierz Garszyński; „Biuletyn Informacyjny”, 7 V 1942, s. 5, 6: wymienieni m.in. Józef Sierzputowski,
Kazimierz Garszyński, Alfred Szklarski; „Polska Odrodzona”, 23 V 1942, nr 2, s. 12: wymienieni m.in.
Józef Sierzputowski, Kazimierz Garszyński, Alfred Szklarski; „Wolna Polska”, 9 VI 1941, s. 5: wymie-
niony Kazimierz Garszyński.

95 AIPN, SOW, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 128.
96 Ibidem, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 34.
97 „Jeden z redaktorów »Gońca« [niemiecka gadzinówka »Goniec Codzienny« w Wilnie – Z. S.], An-

cerewicz, został zastrzelony z wyroku sądu podziemnego” (S. Korboński, W imieniu Rzeczpospolitej...,
Warszawa 1991, s. 123).

98 „Wykaz skazanych, względem których nie wykonano kary (według stanu na 30 IV 1944) [...]
5. Brochowicz-Kosterski Stanisław vel Kozłowski: literat; działał na szkodę Narodu przez pracę w pro-
pagandzie niemieckiej; data wyroku – 17 II 1941” (AAN, 203/X–62, Wykaz skazanych, względem któ-
rych nie wykonano kary według stanu na 30 IV 1944, k. 18).

99 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 16.
100 AAN, 202/II–36, Spis pracowników umysłowych i fizycznych oraz współpracowników Presse-

-Verlag-Warschau według stanu ze stycznia 1943 roku, k. 45–49.
101 „Niejaki Trepanowski Tadeusz zam. Puławska 33 – tel. 42808, obecnie zam. Koszykowa 10.

W/w pracował zdaje się w niemieckiej prasie. W zimie tego roku został aresztowany. Siedział w obo-
zie. W lecie t. r. został zwolniony. Obecnie posiada podejrzanie dużo pieniędzy oraz jakieś wybitne
»fory« u niemców np. dostał mieszkanie w dzielnicy niemieckiej itp.” (AAN, 203/X–82, Hallerowo II
Raport ref. II B, Wykaz sprawozdawczy, Rozpracowania, Meldunki do wykorzystania, 17 X 1943, k. 97). 



Z. Schnepf, Losy pracowników... 149

i Władysława Leśniewskiego102, w których nie ma wzmianek o deklarowanej przez
nich działalności na rzecz AK lub innej organizacji konspiracyjnej.

Podczas procesu wiele osób potwierdziło, że oskarżeni podejmowali działania wy-
mierzone przeciwko okupantowi, takie jak: przynoszenie i czytanie prasy podziemnej,
przekazywanie informacji o składzie personalnym redakcji, wynoszenie z redakcji róż-
nych materiałów (zdjęć, odbitek szczotkowych)103. Stefan Korboński pisze w swoich
wspomnieniach: „Stoję czujny i baczny [...] na rogu ulicy Marszałkowskiej i placu Zba-
wiciela, niedaleko miejsca, gdzie się drukuje »NKW«. Po paru minutach z tramwaju wy-
skakuje znajoma [podkreśl. Z. S.] postać. Oczy zaspane, twarz nieogolona. Wchodzi-
my [...] do pierwszej lepszej bramy, a stamtąd na schody. [...] mój towarzysz wyciąga
z kieszeni zwitek papieru, wpycha mi w rękę i ze słowami „do widzenia” zbiega ze
schodów. [...] Rozwijamy z Zosią paczkę i oto przed nami leżą mokre jeszcze płaty
»NKW« na kilka godzin przed wypuszczeniem go na miasto. Udało nam się pozyskać
pracownika redakcyjnego [podkreśl. Z. S.] i ten gdy tylko okoliczności mu pozwolą,
będzie nam dostarczał wcześnie rano pierwsze odbitki »NKW«”104. Podobnie zeznawał
dziennikarz Teofil Syga, świadek na procesie pracowników „NKW”105. Twierdził, że
dostał polecenie z Kierownictwa Walki Cywilnej skontaktowania się z kimś z „NKW”
„celem stałego uzyskiwania odbitek szczotkowych”. Syga porozumiał się z Tomaszem
Pągowskim, który przez prawie dwa lata codziennie o godzinie 7.00 rano oddawał mu
odbitki, ten zaś przekazywał je Korbońskiemu lub jego żonie. Być może opisywaną
przez Stefana Korbońskiego postacią o zaspanych oczach był Tomasz Pągowski.

Oświadczenie Sygi oraz inne zeznania złożone przez dziennikarzy działających
w konspiracji wydają się wiarygodne106. Ale takie usługi świadczone dla podziemia, bę-
dące pewnym aktem oporu wobec okupanta, nie oznaczały od razu przynależności
do ruchu oporu. Celnie ujął to Stanisław Lorentz: „Często zdarzało się, że rozchodziły
się wiadomości, że ktoś pracuje w konspiracji. Okazywało się, że miał tylko kontakt
z konspirantem, a nie z konspiracją”107. Dobrym przykładem może być nieudana akcja
AK wypuszczenia gazetki konspiracyjnej z redakcji „NKW”, o której opowiedział
na rozprawie Stanisław Płoski, podczas wojny szef Wojskowego Biura Historycznego AK:
„Jeżeli członkowie organizacji [AK – Z. S.] byli faktycznie w »NKW«, to nieokazanie po-
mocy wtedy budzi we mnie wątpliwości, czy byli nimi faktycznie” – podsumował Pło-
ski108. Nie bez znaczenia są w tym kontekście okoliczności przywołane przez Stanisła-
wa Lorentza109 oraz wymienione w meldunkach AK110. Otóż w ostatnich latach wojny,

102 „Zmiany personalne w szmatławcu [...] dział literacki [prowadzi] Polak – Leśniewski Włady-
sław, ps. »Lex«” (AAN, 202/II–36, St. / r. t. Nr. 12. r. II – dn. 12 IV 1943 r., Rozpracowania z terenu nie-
mieckiego, Zmiany personalne w szmatławcu, k. 47). 

103 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 17–42.
104 S. Korboński, op. cit., s. 177, 178.
105 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 24. 
106 Ibidem, Zeznania A. Bidy i W. Giełżyńskiego, k. 17–19.
107 Ibidem, Zeznanie S. Lorentza, k. 16.
108 Ibidem, Zeznanie S. Płoskiego, k. 34.
109 Ibidem, Zeznanie S. Lorentza, k. 16.
110 AAN, 203/X–82, Hallerowo II Raport ref. II B, nr 46/43 18 XI–25 XI [19]43, Stosunek do Polaków, k. 117. 



Studia150

kiedy klęska Niemiec była coraz bardziej oczywista, do podziemia zgłaszało się wielu
kolaborantów, którzy chcąc się zrehabilitować, oferowali ruchowi oporu swoje usługi. 

Niektórzy z sądzonych zeznali na rozprawie, że pisali artykuły do polskiej prasy
wydawanej w czasie powstania warszawskiego, inni mówili wręcz o swojej walce
w szeregach AK. Do tych ostatnich należał Alfred Szklarski. W nocie biograficznej111

późniejszego autora popularnych książek dla młodzieży jego udział w powstaniu jako
żołnierza AK (pseudonim „Szklarz”) i przynależność do batalionu „Piorun”112 są przed-
stawiane jako główna jego działalność w czasie wojny. W meldunkach AK113 z okresu
powstania można znaleźć wzmianki na temat batalionu „Piorun” w III rejonie obwodu I
(część zachodnia Śródmieścia114); pokrywa się to z zeznaniami Alfreda Szklarskiego,
który twierdził, że zameldował się na odcinku „Wspólna” i został przyjęty do służby li-
niowej w batalionie „Piorun” pod dowództwem ppor. Stanisława Kuźmińskiego, pseu-
donim „Skobig”115. Informacje te znajdują potwierdzenie w monografiach Zgrupowa-
nia Zaremba–Piorun116, a także w zeznaniach Stanisława Kuźmińskiego, który zaświad-
czył na rozprawie o przynależności Szklarskiego do swojego batalionu117. Szklarski,
podobnie jak wielu innych młodych ludzi, zgłosił się na ochotnika do udziału w po-
wstaniu. Można jedynie pytać, czy w ten sposób chciał się zrehabilitować za wcześniej-
szą współpracę z okupantem.

Zeznania oskarżonych wzbudzały i wciąż mogą wzbudzać kontrowersje. Mnóstwo
w nich szczegółowych informacji – imion, pseudonimów i nazw organizacji ruchu opo-
ru – co potęguje wrażenie ich wiarygodności. Ale prawie wszyscy konspiracyjni
zwierzchnicy sądzonych dziennikarzy i bezpośredni świadkowie ich podziemnej dzia-
łalności zginęli lub zaginęli. Wobec braku bezspornych dowodów oskarżeni nawzajem
poświadczali swoją przynależność do ruchu oporu. W niektórych zeznaniach pojawiła
się postać Jerzego Leżeńskiego, pseudonim „Jur”, który był pracownikiem gadzinó-
wek. „Jur” miał należeć do ZWZ, potem AK, i nakłaniać gadzinowych dziennikarzy
do pracy konspiracyjnej. Razem z Józefem Sierzputowskim miał stworzyć grupę wy-
wiadowczą w redakcji „NKW” o nazwie „Stragan 13”118. Według oskarżonych (Sierzpu-
towskiego i Szklarskiego) w 1944 roku został aresztowany przez gestapo i zamordowa-

111 Internetowa encyklopedia Wikipedia.
112 Według informacji na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 32 im. A. Szklarskiego

w Rybniku Szklarski był jako strzelec ochotnik w II Plutonie Kompanii Lotniczej Batalionu „Piorun”,
w zgrupowaniu Zaremba–Piorun.

113 AAN, 203/VII–24, Meldunek z terenu rej[onu] III-go, M. p. dn. 28. VIII. [19]44 r., k. 104.
114 N. Davies, Powstanie „44”, Kraków 2004, s. 874.
115 AIPN, SOW, 154, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa-Antonie-

go Sierzputowskiego..., t. III, k. 12.
116 Zgrupowanie AK Zaremba–Piorun, Warszawa 2004, s. 22, 81; T. Baczyński, Batalion AK Zarem-

ba-Piorun w Powstaniu Warszawskim, Warszawa 1994, s. 55, 84 – informacje uzyskane dzięki wska-
zówkom Katarzyny Utrackiej z Muzeum Powstania Warszawskiego.

117 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 28.
118 AIPN, SOW, 154, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Józefa-Antonie-

go Sierzputowskiego..., t. III, k. 19; kryptonim „Stragan” nosił Wydział Wywiadu Ofensywnego (sieć
wywiadowcza), który zaczęto formować jeszcze w 1939 roku w ramach Służby Zwycięstwu Polski,
zob. K. Komorowski (red.), Armia Krajowa. Szkice z dziejów Sił Zbrojnych..., s. 114.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 151

ny119. Żaden z powołanych na świadków i biegłych dowódców AK nie potwierdził jego
działalności w podziemiu. Leżeński figuruje natomiast we wspomnianym „Spisie pra-
cowników umysłowych i fizycznych oraz współpracowników Presse-Verlag-War-
schau”120 oraz jest wymieniany jako kolaborant przez prasę konspiracyjną121. Przyjąw-
szy, że Leżeński „Jur” był członkiem AK, należałoby oczekiwać, że będzie przestrze-
gał obowiązujących pracowników wywiadu AK zasad bezpieczeństwa. A jedna z nich
brzmi: „Pracownikowi wywiadu nie wolno znajomić ze sobą swoich współpracowni-
ków”122. Z zeznań oskarżonych wynika, że instrukcja ta nie była przez Leżeńskiego ho-
norowana. Równie tajemniczymi postaciami, przywoływanymi przez Józefa Sierzpu-
towskiego, byli „Wiaczesław” i „Niewiadomski” (imiona i nazwiska nieznane), oficero-
wie sztabu ZWZ. Na rozkaz pierwszego Sierzputowski miał na jesieni 1939 roku pod-
jąć pracę w NKW, drugi zaś polecił mu w marcu 1940 roku przyłączyć się do redago-
wania pisma „7 Dni” w celu prowadzenia wywiadu w redakcji. Obu aresztowali Niem-
cy. Ich dalsze losy nie są znane. Problem nieobecności głównych świadków na proce-
sie był niekiedy echem politycznych wydarzeń w powojennej Polsce. Tak było w przy-
padku Mirosława Ostromęckiego, według zeznań świadków123 kierownika wywiadu or-
ganizacji Związek Jaszczurczy124. Na jego polecenie Tomasz Pągowski miał zbierać
i przekazywać informacje o redakcji „NKW”. W trakcie procesu dziennikarzy Ostro-
męcki siedział w więzieniu, skazany wyrokiem Wojskowego Sądu Rejonowego w War-
szawie. Naczelna Prokuratura Wojskowa odmówiła wydania go na świadka125. Liczne
w owym czasie oskarżenia działaczy podziemnego NSZ o kolaborację z Niemcami (za-
kończone procesami i często wyrokami śmierci)126 prawdopodobnie były przyczyną
zmiany wersji wydarzeń przez samego Pągowskiego. Zaprzeczył on zeznaniom powo-
łanego przez siebie świadka na temat swoich kontaktów ze Związkiem Jaszczurczym
i oświadczył, że pracował w NKW na rozkaz ZWZ127. Można się domyślać, że z tych

119 AIPN, SOW, 154, Akta Prokuratora Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Sierzputowskie-
go..., t. III, k. 11, 21. 

120 AAN, 202/II–36, Spis pracowników umysłowych i fizycznych oraz współpracowników Presse-
-Verlag-Warschau według stanu ze stycznia 1943 roku, k. 45–49.

121 „Biuletyn Informacyjny”, 7 V 1942, s. 5, 6; „Polska Odrodzona”, 23 V 1942, nr 2, s. 12.
122 AAN, 203/III–1, Instrukcja dla pracowników, zasada 3, k. 47.
123 AIPN, SOW, 158, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. I, k. 109.
124 Organizacja wojskowa powołana w czasie okupacji przez działaczy związanych z przedwojen-

nym ONR-ABC. Związek Jaszczurczy uznawał rząd na emigracji, ale nie podporządkował się Delega-
turze Rządu RP i ZWZ. Organizacja głosiła program kojarzony z zasadami faszyzmu włoskiego, nacjo-
nalizmu i antysemityzmu. W 1942 roku Związek Jaszczurczy wraz z Narodową Organizacją Wojsko-
wą i Grupą Szańca połączył się w Narodowe Siły Zbrojne (W. Roszkowski, op. cit., s. 104, 115).

125 Na odwrocie podania o wydanie Ostromęckiego na świadka napisano ręcznie: „Wym. na od-
wrocie więzień nie może być wydany, ponieważ jest więźniem karnym (15 lat)”, AIPN, SOW, 158, Ak-
ta w sprawie Sierzputowskiego..., k. 125, 234, 254.

126 W. Roszkowski, Historia Polski 1914–1998, Warszawa 1999, s. 184.
127 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 14. Według jednego ze świadków,

adwokata Mieczysława Paczkowskiego, Pągowski nie wiedział, dla kogo robi wywiad na terenie redak-
cji NKW i był raczej przekonany, że pracuje dla AK (ibidem, 158, Akta w sprawie Sierzputowskiego...,
t. I, k. 109). 



Studia152

samych powodów powołany na świadka dr Jerzy Zański nie ujawnił się jako przywód-
ca konspiracyjnej grupy „Pobudka”128. Dr Zański stwierdził jedynie, że słyszał od Kazi-
mierza Garszyńskiego (sądzonego trzy miesiące później w drugim procesie) jak najlep-
szą opinię o Józefie Sierzputowskim. Według Zańskiego, Garszyński został oddelego-
wany do niemieckiej prasy przez ZWZ. Sam przedstawił się jako pracownik Instytutu
Higieny, który zajmował się w czasie wojny tajną produkcją szczepionki129. Co skłania
do przypuszczeń, że zeznający na rozprawie dr Zański i przywódca „Pobudki” z mel-
dunku Delegatury to ta sama osoba? Ogniwem łączącym te dwie postaci jest osoba Ka-
zimierza Garszyńskiego, który twierdził, że w latach 1939–1944 redagował konspira-
cyjny biuletyn „Pobudka”, organ prasowy organizacji o tej samej nazwie130, i który jed-
nocześnie pojawia się w zeznaniach dr. Zańskiego. Warto dodać, że Garszyński
w pierwszych przesłuchaniach celowo, jak się wydaje, nie precyzował, dla jakiej orga-
nizacji niepodległościowej pracował w czasie okupacji. Być może niektórzy świadko-
wie, uznani za zaginionych, chcieli pozostać w ukryciu. Tak jak dr Zański obawiali się
represji w związku z ujawnieniem swojej przeszłości związanej z podziemiem, w myśl
zasady: „nazwisko, które padło w procesie, właściwie obojętnie w jakim kontekście,
było tym samym skalane”131.

VII

Niektóre z wymienionych wyżej motywów kolaboracji zostały uznane przez sąd ja-
ko okoliczności łagodzące. Tak było w przypadku najsurowiej osądzonego Eugeniusza
Riedla. Skazano go na 10 lat więzienia za redagowanie „NKW”, na 5 lat za utrzymywa-
nie kontaktów z gestapo i udział w rabunku mienia żydowskiego oraz na 5 lat za pod-
pisanie volkslisty. Łączna kara wynosiła 15 lat więzienia. Potwierdzona przez zeznania
licznych świadków pomoc Riedla dla Polaków i Żydów została wzięta pod uwagę jako
okoliczność łagodząca podczas wyznaczania kary132. Równie surowo jak praca Riedla
w „NKW” została oceniona wojenna działalność dziennikarska Józefa Sierzputowskie-
go, którego skazano na 10 lat pozbawienia wolności133. Zarówno w przypadku Riedla,
jak i Sierzputowskiego istotne dla wymiaru sprawiedliwości były długi okres pracy
w gadzinówce (przez całą okupację) oraz znaczący wpływ, jaki oskarżeni mieli na re-
dagowanie dziennika (stanowisko kierownicze Riedla, duża liczba publikacji Sierzpu-
towskiego). Na niekorzyść Sierzputowskiego dodatkowo przemawiał fakt uznania go

128 Według meldunku dla Delegatury Rządu RP na Kraj: „Pobudka – Nieliczna grupa stanowiąca
secesję Witolda Rościszewskiego z ONR Falanga. Zasięgiem swoim obejmuje Warszawę Miasto i wo-
jewództwo. [...] Osobnego programu politycznego nie wypracowano. Po aresztowaniu Rościszewskie-
go Pobudka grawituje silnie do SN. Element przeważnie inteligencki, trochę robotniczego. Na czele
Pobudki stoi obecnie dr Zański [podkreśl. – Z. S.]” (AAN, 202/II-22, Ocena ugrupowań politycznych
poza stronnictwami KRP, k. 108). 

129 AIPN, SOW, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 21.
130 Ibidem, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 127.
131 A. Garlicki, Stalinizm, Warszawa 1993, s. 47.
132 AIPN, SOW, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego, k. 202.
133 Ibidem, 159, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. II, k. 124.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 153

za zdolnego publicystę przez świadków i biegłych. Jego artykuły były zręcznie skom-
ponowane i napisane ładnym językiem. Stwarzały pozory „szczerych i obiektywnych”,
przysparzały niemieckiej prasie czytelników, których sympatia wobec tekstów Sierz-
putowskiego przenosiła się na całą gazetę. W uzasadnieniu wyroku sądu stwierdzono,
że im dziennikarz był bardziej utalentowany, tym był bardziej szkodliwy w swojej pra-
cy134. Oskarżeni, mający duże doświadczenie dziennikarskie, w większości dostali wy-
sokie wyroki135. Brak zdolności był traktowany jako okoliczność łagodząca: „w stosun-
ku do oskarżonych Pudłowskiego i Wolskiego sąd zapisał na ich dobro mniejsze ich
kwalifikacje i mniejszą płodność, a w stosunku do Wolskiego w ogóle małą płodność
w pracy” 136. Pudłowski i Wolski „stojący niżej pod względem intelektualnym od resz-
ty oskarżonych” mogli, według sądu, w mniejszym stopniu zdawać sobie sprawę ze
szkodliwości swojej pracy137. Świadomość działania w interesie III Rzeszy i na szkodę
Polaków była podstawowym argumentem, podnoszonym w uzasadnieniu wyroku138.
Deklarowane przez oskarżonych oddawanie usług organizacjom konspiracyjnym zo-
stało nazwane przez sąd „oportunistyczną pracą na dwa fronty”. Mimo to zapisano je
„na dobro” sądzonych. Jedynie w przypadku Kazimierza Augustowskiego wersja
o podjęciu pracy w NKW w porozumieniu z organizacją podziemną została uzna-
na i w połączeniu z innymi, przemawiającymi na korzyść oskarżonego okolicznościa-
mi doprowadziła do jego uniewinnienia. Drugim uniewinnionym spośród 15 oskarżo-
nych był Antoni Kwiatkowski. Sąd uznał zeznania Augustowskiego i Kwiatkowskiego
za wiarygodne, a ich postępowanie za „raczej nieetyczne niż kolidujące z prawem kar-
nym”. Czynnikami, które wpłynęły na decyzję sądu, były trudna sytuacja material-
na obu dziennikarzy podczas okupacji, krótki okres pracy w NKW oraz fakt rezygnacji
z zatrudnienia w momencie, gdy dowiedzieli się o szkodliwości swojej działalności.
Wydaje się, że dodatkowo znaczenie mógł mieć podeszły wiek Antoniego Kwiatkow-
skiego, urodzonego w 1890 roku. Istotny dla wymiaru kary był także charakter pracy,
jaką wykonywali. Obaj redagowali miejską kronikę wydarzeń, co, zdaniem sądu, nie
wymagało twórczego zaangażowania. Ich teksty były na ogół anonimowe. Należy jednak
zwrócić uwagę, że według definicji139, podanej w uzasadnieniu wyroku, Augustowski
i Kwiatkowski brali udział w „redagowaniu czasopism niemieckich w języku polskim”. 

Wszyscy pozostali z sądzonych pracowników NKW zostali skazani na karę pozba-
wienia wolności, utraty praw publicznych i obywatelskich praw honorowych (od 10

134 Ibidem, k. 132, 141.
135 Józef Sierzputowski: 10 lat więzienia, Alfred Szklarski: 8 lat więzienia, Tomasz Pągowski i Ka-

zimierz Garszyński: 7 lat więzienia, Władysław Leśniewski: 4 lata więzienia (AIPN, SOW, 159, t. II,
k. 124, 125; ibidem, 167, k. 162).

136 Ibidem, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., Uzasadnienie wyroku sądu, t. II, k. 141.
137 Ibidem, k. 135.
138 Ibidem, k. 125–141.
139 Według definicji podanej w uzasadnieniu wyroku sądu: „praca polegająca na zamieszczaniu

w prasie artykułów, felietonów, recenzji, wiadomości reporterskich itp. w postaci zredagowanej go-
towej do druku [podkreśl. – Z. S.], jak również zamieszczanie w prasie rysunków własnej twórczości
oraz praca redaktora technicznego podpada pod pojęcie użyte w akcie oskarżenia »wziął udział w re-
dagowaniu czasopism niemieckich w języku polskim«” (ibidem, k. 136). 



Studia154

do 2 lat) oraz na przepadek całego majątku na rzecz Skarbu Państwa. Najsurowsze ka-
ry więzienia wynosiły 15 (Riedel) i 10 (Sierzputowski) lat, pozostałe – od 8 do 3 lat.
Skazani zostali umieszczeni w zakładach karnych i ośrodkach pracy w Warszawie lub
(głównie) na terenie Polski zachodniej. Eugeniusz Riedel trafił do cieszącego się złą
sławą więzienia w Sztumie140. Był tam zatrudniony w „warsztatach masowej pracy”.
Na początku lat 50. w Polsce było 97 obozów pracy. Specjalne bataliony karne praco-
wały w śląskich kopalniach141. Do jednego z nich przydzielono Tadeusza Trepanow-
skiego, który odbywał karę w Ośrodku Pracy przy kopalni Chorzów. W zakładach
na Śląsku przebywali również Józef Sierzputowski (Goleniów) i Leonard Muszyński
(Katowice). Nie wszyscy ze skazanych wykonywali w więzieniach pracę fizyczną. Wła-
dysław Leśniewski był bibliotekarzem i „magazynierem narzędziowym”, Jan Wolski
– kalkulatorem, Alfred Szklarski – „pracownikiem umysłowym w budownictwie”142.
Przez cały okres odbywania kary większość skazanych starała się o ułaskawienie bądź
złagodzenie kary. Dokumentacja dotycząca ich próśb i wniosków pozwala na prześle-
dzenie, jak wyroki były egzekwowane. Zachowane materiały odnoszą się do 7 z 15 są-
dzonych: Eugeniusza Riedla, Alfreda Szklarskiego, Ludwika Ziemkiewicza, Tomasza
Pągowskiego, Tadeusza Trepanowskiego, Kazimierza Manna, Czesława Pudłowskiego
i Jana Wolskiego143. W przypadku pozostałych nie wiadomo, kiedy zostali zwolnieni.
Na podstawie losów wymienionych wyżej siedmiu pracowników NKW można stwier-
dzić, że osobom, które dostały wyższe wyroki (Eugeniusz Riedel, Alfred Szklarski, To-
masz Pągowski, Tadeusz Trepanowski), darowano od 30% do 40% kary144. W latach
1950–1951 SOW pozytywnie opiniował prośby o ułaskawienie skazanych, proponując
zmniejszenie wymierzonej im kary. Swoje decyzje SOW uzasadniał, powołując się
na okoliczności, które wcześniej, w procesie z 1949 roku, nie zostały uwzględnione,
m. in.: zajmowanie podrzędnego stanowiska w redakcji „NKW”, pozytywna praca powo-
jenna, zły stan zdrowia. Argumentów tych nie zaakceptował prokurator generalny, któ-
ry odrzucił wnioski SOW. Ostateczną przyczyną złagodzenia wyroku sądu była amne-
stia, uchwalona w 1952 roku145. Czesław Pudłowski i Jan Wolski, którzy otrzymali jedne
z niższych kar (odpowiednio 4 i 3 lata pozbawienia wolności), nie zostali zwolnieni

140 W. Roszkowski, op. cit., s. 207.
141 Ibidem.
142 AIPN, SOW, 158, t. I, k. 254; ibidem, 159, t. II, k. 200; ibidem, 160, t. III, k. 63. 
143 AIPN, SOW, 158, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. I, k. 294, 296; ibidem, 160, Akta w spra-

wie Sierzputowskiego..., t. III, k. 165, 171, 172, 176, 181, 182, 255, 262, 270, 297, 310; ibidem, 167,
Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 358, 364. 

144 Eugeniusz Riedel, skazany na 15 lat więzienia, wyszedł po 9 latach; Alfred Szklarski, skazany
na 8 lat więzienia, wyszedł po 5 latach; Tomasz Pągowski, skazany na 7 lat więzienia, wyszedł po 5 la-
tach; Tadeusz Trepanowski, skazany na 5 lat więzienia, wyszedł po 3 latach; skazany na 8 lat pozba-
wienia wolności Ludwik Ziemkiewicz zmarł w więzieniu po blisko 2 i pół roku odbywania kary (ibi-
dem).

145 „Uchwalona z okazji rozpoczęcia obrad Sejmu [po wyborach w październiku 1952 – Z. S.]
amnestia stała się szyderstwem wobec społeczeństwa polskiego, gdyż jej realny zasięg był minimalny,
w dalszym ciągu wykonywano bowiem potajemnie wyroki śmierci na działaczach niepodległościo-
wych” (W. Roszkowski, op. cit., s. 210, 211).



Z. Schnepf, Losy pracowników... 155

z więzienia przed terminem wyznaczonym w 1949 roku. Po wyjściu na wolność nie-
którzy pracownicy „NKW” wszczęli starania o rehabilitację. W dokumentach nie ma in-
formacji, czy zakończyły się one powodzeniem. Na początku lat 60., po przewidzia-
nym przez prawo upływie 10 lat od odbycia kary, zgłaszano wnioski o skreślenie z re-
jestru skazanych. Początkowo były one przez Sąd Powiatowy odrzucane. Potem jed-
nak, w połowie dekady, po uzyskaniu pozytywnej opinii komendanta MO z miejsca za-
mieszkania petenta sąd przychylał się do tych próśb. 

Próby zatarcia śladów skazania mogą świadczyć o chęci wymazania epizodu pracy
w „NKW” z życiorysu i zamiarach prowadzenia życia zawodowego, nieobciążonego
przeszłością. Niestety, zachowane dokumenty pozwalają na odtworzenie dalszej drogi
zawodowej tylko niektórych skazanych. Wiadomo, że po odbyciu kary trzy osoby zna-
lazły zatrudnienie w branży wydawniczej i prasowej. Eugeniusz Riedel został sekreta-
rzem rady zakładowej w koncernie RSW „Prasa” w Krakowie146, Tadeusz Trepanowski
był fotografem w olsztyńskiej „Panoramie Północy”147. Alfred Szklarski został sekreta-
rzem Wydawnictwa „Śląsk” w Katowicach, przyjęto go też do Związku Literatów Pol-
skich148. Szklarski odniósł największy sukces zawodowy spośród sądzonych pracowni-
ków „NKW” jako autor powieści młodzieżowych o przygodach Tomka Wilmowskiego.
Początkowo – do 1957 roku – publikował pod pseudonimem „Alfred Bronowski” lub
„Fred Garland”, chcąc zapewne uniknąć skojarzenia z siedzącym na ławie oskarżonych
kolaborantem w procesie szeroko opisywanym przez ówczesną prasę. 

Dwie osoby zmieniły zawód. Jan Wolski, przedwojenny „artysta estradowy”, za-
trudnił się w Warszawskich Zakładach Naprawy Samochodów149. Dawny „instruktor
na boisku” Czesław Pudłowski założył po wyjściu na wolność warsztat konserwacji
maszyn i urządzeń przemysłowych150. Trudno powiedzieć, w jakim stopniu praca
w „NKW” i późniejszy proces miały wpływ na życie zawodowe oskarżonych. Wydaje
się, że sama praca w „NKW” była dla niektórych cennym doświadczeniem. Tuż po woj-
nie, zanim wszczęto śledztwo i postępowanie sądowe, dawny korespondent handlowy
Adam Królak założył gazetkę na prowincji, został wybrany na sekretarza powiatu
i pierwszego sekretarza PPR Głogów151. Leonard Muszyński, przedwojenny monter
samochodowy po szkole rzemieślniczej, po wojnie przez rok był kierownikiem Wy-
działu Propagandy PPR w Olsztynie152. 

Przedwojenny dziennikarz Ziemkiewicz, uważany przez swoje środowisko zawo-
dowe za miernego, znalazł zatrudnienie w Wydawnictwach Szkolnych i Pedagogicz-
nych, skąd później zwolniono go z powodu procesu. Władysław Leśniewski otrzymał
posadę korektora w wydawnictwie „Czytelnik”. 

146 AIPN, SOW, 167, Akta w sprawie karnej 1. Kazimierza Garszyńskiego..., k. 359, 371, 372.
147 Ibidem, 160, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. III, k. 271, 293.
148 Ibidem, 158, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. I, k. 294, 297.
149 Ibidem, 160, Akta w sprawie Sierzputowskiego..., t. III, k. 267, 286.
150 Ibidem, k. 310, 313.
151 Ibidem, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 212.
152 „Moim obowiązkiem było pisanie odezw i przemówień, lecz nie robiłem tego, bo nie umiałem”

– zeznawał Muszyński w procesie (ibidem, k. 153).



Studia156

Pytaniem bez odpowiedzi pozostanie natomiast, czy objęcie przez Eugeniusza Rie-
dla funkcji komendanta MO, a potem SB w Sopocie należy tłumaczyć jego doświadcze-
niem w pracy na stanowisku kierowniczym, czy też cechami jego charakteru. Być mo-
że przemawiającymi na korzyść Riedla w oczach komunistycznych władz były dwie in-
formacje, których w procesie z 1949 roku sąd nie uznał za szczególnie istotne przy wy-
miarze kary153, lecz którym więcej miejsca poświęcono w jego teczce osobowej154.
Riedl mianowicie opodatkował się w czasie okupacji na cele PPR-Dzielnica Wola, po-
magał też swojej kuzynce Helenie Wolff155, która była znaną działaczką Gwardii Ludo-
wej156. Warto dodać, że Helena Wolff, pseudonim „dr Anka”, była ze strony matki po-
chodzenia żydowskiego157.

Uniewinnieni w procesie z 1949 roku przedwojenni dziennikarze Antoni Kwiatkow-
ski i Kazimierz Augustowski nie wrócili do zawodu, choć obaj pozostali członkami
Związku Zawodowego Dziennikarzy RP. O Kwiatkowskim wiadomo jedynie, że został
kierownikiem księgarni „Czytelnika”. Dzięki doniesieniom zgromadzonym w jego
teczce osobowej więcej informacji zachowało się o Augustowskim158. Powodem wzię-
cia pod obserwację SB 75-letniego Augustowskiego były jego krytyczne wobec władz
wystąpienia na zebraniach miejscowego kółka ZBoWiD-u oraz słuchanie wrogich au-
dycji radiowych (Wolna Europa, Głos Ameryki). Ze zgromadzonych dokumentów wy-
nika, że Augustowski był dwukrotnie karany (raz osadzony w więzieniu) w latach 50.
za wystąpienia antypaństwowe. 

VIII

Procesy byłych pracowników „NKW” nie ujawniły w pełni mechanizmu postaw ko-
laboranckich – nie do końca jasna pozostaje na przykład sprawa kontaktów oskarżo-
nych z podziemiem, rzeczywisty stopień ich zaangażowania czy zażyłości z Niemca-
mi. W tym miejscu pojawić się musi pytanie o kontekst omawianych w tym tekście
śledztw i procesów. Jak dalece chodziło w nich o wyjaśnienie i osądzenie okupacyjnej
działalności oskarżonych, a w jakim stopniu na propagandowe jej zdyskontowanie.

153 Informacje o pomocy dla „dr Anki” z GL pojawiły się w zeznaniach świadków, natomiast w uza-
sadnieniu wyroku sąd nie poświęcił im więcej miejsca, ibidem, k. 202.

154 AIPN, 01178/1751, Zaświadczenie por. Iwanowskiego, z–cy komendanta R. K. V. Warszawa
ds. polityczno-wychowawczych, 14 sierpnia 1945 r., k. 2, 5.

155 Tadeusz Wolff, brat „dr Anki”, zeznał na rozprawie, że Riedel pomagał jego siostrze w zdoby-
waniu lekarstw dla AL oraz zapobiegł aresztowaniu rodziców „dr Anki”, gdy uciekła ona z Warszawy
w obawie przed aresztowaniem (AIPN, SOW, 167, k. 152).

156 Encyklopedia popularna PWN, Warszawa 1982, s. 866.
157 Eugeniusz Riedel był kuzynem Heleny Wolff od strony jej ojca – Władysława Wolffa (Wolff to

nazwisko panieńskie matki Riedla, która prawdopodobnie była siostrą Władysława), matka „dr Anki”
była z domu Szmajke. Helena Wolff „pochodziła z zamożnej mieszczańskiej rodziny pochodz[enia]
niemieckiego, od wielu pokoleń spolonizowanej. Rodzice nie podpisali folkslisty [podkreśl. – Z. S.]”
(J. B. Gliński, Słownik biograficzny lekarzy i farmaceutów ofiar drugiej wojny światowej, t. 1, 1997,
s. 464, 465; K. Przybysz, Gdy wieś ratuje życie, Warszawa 2001, s. 83).

158 AIPN, 0246/23, k. 1–12.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 157

Nie ulega wątpliwości, iż polityka miała znaczący wpływ na przebieg rozpraw. Proce-
sy pracowników „NKW” miały być potwierdzeniem lansowanej przez władze komuni-
styczne tezy o współpracy podziemia niepodległościowego z hitlerowcami. Chodziło
o skompromitowanie AK i rządu w Londynie oraz udowodnienie, że jedynym prawdzi-
wym ruchem oporu był ruch komunistyczny159. W tym kontekście szczególnie uży-
teczne były zeznania o powiązaniach oskarżonych z organizacjami konspiracyjnymi.
Nie przypadkiem zamieszczane w ówczesnej prasie liczne komentarze i relacje z sali
sądowej160 koncentrowały się głównie na tym wątku. Co prawda często zaznaczano, że
nie ma bezpośrednich dowodów na pracę kolaborantów dla podziemia, jednak wywo-
ływanie określonego przekonania w świadomości społecznej nie musiało odbywać się
na poziomie jednoznacznych świadectw. Aby zaistniał fakt społeczny, wystarczały
asocjacje i implikatury161. Niejasne sugestie co do uwikłania rzeczywistych kolaboran-
tów w działalność organizacji konspiracyjnych wystarczały, by wytworzyć u niektó-
rych przeświadczenie o zasadności oskarżeń kierowanych przez komunistów pod ad-
resem podziemia. Pojedyncze zdania lub paragrafy w artykułach „Trybuny Ludu”
i „Rzeczpospolitej” były tak skonstruowane, iż przy nieuważnej bądź pobieżnej lektu-
rze skojarzenie polskiego podziemia z kolaboracją z Niemcami mogło być łatwo wywo-
łane, np.: „Gdyby dać wiarę ich [oskarżonych – Z. S.] zeznaniom, okazałoby się, że pra-
sa gadzinowa redagowana była przez... polskie władze podziemne”162, „Oskarżony
Trepanowski [...] twierdził, że pracował w »NKW« i Telepress z rozkazu [...] ZWZ. [...]
W czasie dalszych zeznań okazuje się, że Trepanowski otrzymał w czasie okupacji
mieszkanie w dzielnicy niemieckiej”163. W prasie nie zabrakło również aluzji do rządu
londyńskiego: „Część z nich [zdrajców i kolaborantów – Z. S.] zdołała ujść dzisiaj z Pol-
ski i schroniła się pod opiekuńcze skrzydła anglosaskiego imperializmu, dającego przy-
tułek zdrajcom i wyprzańcom wszelkiej maści”164 oraz odwołań do przedwojennych
ugrupowań politycznych: „Któż z Polaków mógł pójść do gadzinówek? [...] Poszli ci,
którzy w okresie poprzedzającym wybuch wojny już psychicznie gotowi byli do zdra-
dy. Poszli ci, którzy ideologicznie byli bliscy hitleryzmowi [...] poszli ludzie z sanacji,
z endecji i z ONR-u”165. Wzmianki o „wspólnocie ideowej [oskarżonych – Z. S.] z oku-
pantem” pojawiają się również w innych tekstach166. Dopełnieniem politycznego wy-
miaru tych procesów może być fragment mowy końcowej prokuratora Zbigniewa Wit-
kowskiego, którą zrelacjonowała prasa: „prokurator przytacza sytuacje podczas minio-
nej wojny w Związku Radzieckim, gdzie Niemcy mimo wysiłku w tym kierunku nie

159 W. Roszkowski, op. cit., s. 184.
160 Patrz przypis nr 25.
161 Implikatury: „wnioski możliwe, ale niekonieczne, kontekstowo uwarunkowane” (J. Puzynina,

Słowo – wartość – kultura, Lublin 1997, s. 280).
162 „Trybuna Ludu”, 5 I 1949, nr 4, s. 6.
163 Ibidem.
164 Ibidem.
165 „Trybuna Ludu”, 4 I 1949, nr 3, s. 3.
166 „Rzeczpospolita i Dziennik Gospodarczy” z 10 I 1949, nr 9, s. 1; „Rzeczpospolita i Dziennik Go-

spodarczy” z 12 I 1949, nr 11, s. 7.



Studia

znaleźli ludzi do współpracy intelektualnej. Jest to niewątpliwie [...] rezultat światopo-
glądu socjalistycznego”167.

IX

O upolitycznieniu niektórych zarzutów stawianych sądzonym dziennikarzom mo-
że świadczyć późniejsze podejście do kolaboracji pracowników „NKW”. W okresie od-
wilży pojawił się nowy ton w ocenie ich czynów – wycofano się z oskarżeń natury po-
litycznej. Sąd Najwyższy uznał w 1958 roku za błędne uznanie „Pobudki” podczas pro-
cesu w 1949 roku za organizację nacjonalistyczną i współpracującą z Niemcami168. „Po-
budka” została „włączona do organizacji ZWZ, współpracowała z delegaturą rządu lon-
dyńskiego [...] [była] tajną, wojskową organizacją niepodległościową [...] walczącą
z okupantem” – można przeczytać w uzasadnieniu decyzji sądu. Tym samym wyro-
kiem Sąd Najwyższy uniewinnił Kazimierza Garszyńskiego, skazanego w 1949 roku
na 7 lat więzienia (brak informacji na temat odbywania przez niego kary), potwierdza-
jąc, iż podjął on pracę w gadzinówce na polecenie działaczy „Pobudki”. „Skazanie go
[Garszyńskiego – Z. S.] z art. 2 dekretu 31 sierpnia 1944 roku było bezpodstawne”
– ogłoszono w 1958 roku. 

Rok wcześniej, ukrywający się dotychczas pod pseudonimem, Alfred Szklarski (uka-
rany 8 latami pozbawienia wolności, wyszedł warunkowo po 5 latach w 1953 roku) wy-
dał pierwszą powieść sygnowaną jego prawdziwym imieniem. Książką Tomek w krainie
kangurów zapoczątkował wielotomowy cykl o przygodach Tomka Wilmowskiego, któ-
ry przyniósł mu sławę i liczne odznaczenia, m.in. Order Uśmiechu (1971) i Nagrody Pre-
zesa Rady Ministrów za twórczość dla młodzieży (1973, 1987)169. Zgromadzone doku-
menty nie dają pewności, czy starania Szklarskiego w 1967 roku o „skreślenie z rejestru
skazanych” zakończyły się powodzeniem. Można natomiast zaryzykować stwierdzenie,
że w zbiorowej świadomości i pamięci społeczeństwa ślady dziennikarskiej kolaboracji
pisarza zostały skutecznie zatarte. Obecnie w oficjalnych notach biograficznych Szklar-
skiego epizod jego pracy w prasie gadzinowej jest pomijany bądź opisywany enigma-
tycznie170. Na internetowej stronie Szkoły Podstawowej imienia Alfreda Szklarskiego171

napisano o początkach twórczości pisarza: „debiutował powieściami dla dorosłych dru-
kowanymi w odcinkach podczas wojny”. Brak jednak informacji, iż owe powieści dla
dorosłych ukazywały się na łamach gadzinówek („NKW”, „Fala”, „7 Dni”).

W świetle orzeczenia Sądu Najwyższego, rehabilitującego Kazimierza Garszyńskie-
go, wydaje się, iż zrezygnowano z oskarżeń dziennikarzy „NKW” o tzw. kolaborację
z zastrzeżeniami, zakładającą częściową wspólnotę poglądów z okupantem. Nadanie
zarzutom politycznego wydźwięku nie było w późniejszych latach potrzebne – podzie-

158

167 Ibidem.
168 AIPN, SOW, 167, Akta w sprawie Garszyńskiego..., k. 348. 
169 Internetowa encyklopedia Wikipedia.
170 „Sądzony za publikacje w proniemieckich pismach, skazany na karę więzienia” (internetowa

encyklopedia Wikipedia).
171 Internetowa strona Szkoły Podstawowej nr 32 w Rybniku.



Z. Schnepf, Losy pracowników... 159

mie niepodległościowe zostało prawie całkowicie rozbite. Pozostał więc typ kolabora-
cji neutralnej, podjętej ze względów praktycznych, aby przetrwać ciężkie czasy. Powo-
jenne zeznania byłych pracowników „NKW” wskazują, że określenie ich kolaboracji ja-
ko neutralnej było najbliższe prawdy. W kwestii tej, tak jak w przypadku wielu innych
wątków związanych z opisywanym tematem, trudno o jednoznaczne stwierdzenia.
Warto jednak przytoczyć fragment meldunku Delegatury Rządu RP na Kraj. Opisa-
na w nim postawa pracowników obozu pracy przy ul. Skaryszewskiej w Warszawie
prawdopodobnie była charakterystyczna również dla większości pracowników
„NKW”: „Wśród personelu polskiego brak jest świadomości, poczucia odpowiedzialno-
ści za swą pracę wobec społeczeństwa. W ogóle są to ludzie, którzy mają się za Pola-
ków [...], ale którzy obecnie uważają, że przede wszystkim trzeba żyć”172.

Słowa kluczowe
kolaboracja, prasa gadzinowa, „Nowy Kurier Warszawski”, dekret sierpniowy, procesy
sadowe

Abstract
The main sources used in this article are investigation and court files of post-war

trials of 15 former journalists of Nowy Kurier Warszawski, so-called “reptile
newspaper” (gadzinówka), a newspaper published by German authorities in General
Government throughout the entire occupation. They were charged and convicted of
collaboration on the basis of the so-called “August decree” of the Polish Committee of
National Liberation. The sentences in this trial were surprisingly low as compared with
those of others tired for collaboration with the Germans, including many Home Army
soldiers. Such trials were used by the communist government to eliminate political
opponents in post-war Poland. In this article, the author considers whether the
journalists’ trials should also be treated as a political issue, and formulates a definition
of collaboration, delineating its boundaries in the light of court rulings. The defendants’
and witnesses’ testimonies are used to present work conditions in Nowy Kurier
Warszawski and methods of recruitment among the Poles. A reconstruction of the
newspaper’s employees’ line of defence made it possible to determine the structure of
this type of narration and confront it with the witnesses’ testimonies, recollections of
other journalists and documents of the Home Army, the Delegatura Rządu RP na Kraj
(Government Delegate’s Office at Home), as well as personal files of the Security
Service (Służba Bezpieczeństwa, SB). Available materials made it possible to get
acquainted with the post-war fate of the defendants and analyse what influence on their
future lives had their work for the “reptile newspaper” (gadzinówka).  

Key words
collaboration, “reptile press”, Nowy Kurier Warszawski, August decree, court trials

172 AAN, 202/II-36, K. B. / r. Spec. Nr. 16 – 20 I 43, k. 3.



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (None)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /sRGB
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo false
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Remove
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
    /Arial-Black
    /Arial-BlackItalic
    /Arial-BoldItalicMT
    /Arial-BoldMT
    /Arial-ItalicMT
    /ArialMT
    /ArialNarrow
    /ArialNarrow-Bold
    /ArialNarrow-BoldItalic
    /ArialNarrow-Italic
    /ArialUnicodeMS
    /CenturyGothic
    /CenturyGothic-Bold
    /CenturyGothic-BoldItalic
    /CenturyGothic-Italic
    /CourierNewPS-BoldItalicMT
    /CourierNewPS-BoldMT
    /CourierNewPS-ItalicMT
    /CourierNewPSMT
    /Georgia
    /Georgia-Bold
    /Georgia-BoldItalic
    /Georgia-Italic
    /Impact
    /LucidaConsole
    /Tahoma
    /Tahoma-Bold
    /TimesNewRomanMT-ExtraBold
    /TimesNewRomanPS-BoldItalicMT
    /TimesNewRomanPS-BoldMT
    /TimesNewRomanPS-ItalicMT
    /TimesNewRomanPSMT
    /Trebuchet-BoldItalic
    /TrebuchetMS
    /TrebuchetMS-Bold
    /TrebuchetMS-Italic
    /Verdana
    /Verdana-Bold
    /Verdana-BoldItalic
    /Verdana-Italic
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 150
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 150
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 300
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects true
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents suitable for reliable viewing and printing of business documents. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f300130d330b830cd30b9658766f8306e8868793a304a3088307353705237306b90693057305f00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e30593002>
    /DEU <>
    /FRA <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>






    /HEB (Use these settings to create PDF documents suitable for reliable viewing and printing of business documents. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later.)
    /POL <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [600 600]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


